Osoby pracujące w branży HR często stykają się z pojęciem Executive Search. Kim są specjaliści zajmujący się tym rodzajem rekrutacji? Czym różnią się od pozostałych rekruterów?
To metoda rekrutacji na stanowiska managerskie i wyższego szczebla. Dotyczy ona również specjalistów z konkretnymi, mniej popularnymi kwalifikacjami zawodowymi. Samo to sugeruje już, że w przypadku takich osób konieczne jest inne podejście do procesu rekrutacyjnego. Tacy eksperci często nie poszukują aktywnie nowej pracy. Bywa, że nie mają profilu zawodowego na portalach społecznościowych (np. LinkedIn), w związku z czym kontakt z nimi jest utrudniony. Dlatego firmy chcąc zatrudnić tego typu profesjonalistów zgłaszają się do wyspecjalizowanych agencji rekrutacyjnych, które zajmują się wyszukiwaniem i pozyskiwaniem kandydatów.
Najczęściej w przypadku rekrutacji na specyficzne stanowiska, firmy nawiązują współpracę z headhunterami, czyli rekruterami stosującymi m.in. metodę Executive Search. Posiadają oni wewnętrzne narzędzia (bazy danych z CV, systemy i programy do poszukiwania kandydatów), dzięki którym łatwiej im dotrzeć do odpowiedniej osoby. Zdarza się, że dana agencja specjalizuje się w rekrutacji osób z konkretnej branży (np. IT, finansów itd.). Specjaliści z takiej agencji posiadają merytoryczną wiedzę, doświadczenie i znajomość rynku pracy w określonym obszarze.
Rekruterzy wewnętrzni to po prostu pracownicy danej firmy, którzy poszukują kandydatów wewnątrz organizacji lub prowadząc proces rekrutacyjny na zewnątrz (przez publikację ogłoszeń i spotkania). Plusem jest to, że z racji zatrudnienia w danej organizacji, znają bardzo dobrze jej działalność. W związku z tym rozumieją wymagania zarządu wobec idealnego pracownika. Potrafią też dobrze zaprezentować ofertę i zachęcić kandydata do wzięcia udziału w procesie rekrutacji pracowników. Jako reprezentanci firmy, znający kulturę organizacji i specyfikę stanowiska mają większe szanse na zatrudnienie pasywnego kandydata, niż rekruterzy zatrudnieni w agencji.
W praktyce wiadomo jednak, że z racji natłoku innych obowiązków, wewnętrzne działy HR często zlecają konkretny projekt wyspecjalizowanym firmom rekrutacyjnym. Pozwala to na oszczędność czasu, dzięki temu sprawy kadrowe i rekrutacyjne mogą być rozstrzygane jednocześnie.
Aby być dobrym headhunterem nie wystarczy „dostarczyć” klientowi właściwego kompetentnego pracownika. Ważne jest, aby utrzymywać relację z wyselekcjonowanymi kandydatami, którzy zostali zatrudnieni przez firmę, o czym pisaliśmy już w artykule na temat: jak być lepszym rekruterem Executive Search.
Utrzymywanie relacji i budowanie sieci kontaktów zawodowych działa w obie strony. Wielokrotnie rekruterzy agencyjni otrzymują zaproszenia do sieci zawodowej na portalach społecznościowych typu LinkedIn. Dlaczego? To oczywiste – nigdy nie wiemy, kiedy nasze życie zawodowe zmieni się o 180 stopni. Wtedy w stresie i pośpiechu musimy szukać nowej pracy. Warto wówczas mieć w zanadrzu kontakty z konkretnymi specjalistycznymi firmami, które mogą zaoferować nam adekwatne oferty pracy.
We are among the first recruitment agencies and personnel consulting companies in Poland. Since 1991 we have provided recruitment and consulting services to key players operating on the market in Poland.
Jesteśmy jedną z pierwszych agencji rekrutacyjnych i firm doradztwa personalnego w Polsce. Od 1991 roku wspieramy działania HR z zakresu rekrutacji i konsultingu wśród czołowych firm prowadzących działalność na polskim rynku.
2024-11-13
Comments are closed.