Każdemu z nas należy się urlop. Nie jesteśmy robotami i nie możemy pracować 24/7, 365 dni w roku. Co zaskakujące prawda ta dotyczy również managerów oraz właścicieli firm. Pomimo tego, co czasem myślą o nich pracownicy – oni również są ludźmi i potrzebują odpoczynku. Ich wakacjom często jednak towarzyszy obawa, że pracownicy bez ich nadzoru przestaną pracować, a firma stanie. Jak jednak sprawa ta wygląda w rzeczywistości? Czy w załagodzeniu tych trosk może pomóc odpowiednia kultura organizacji?
Popularny portal z ogłoszeniami, czyli pracuj.pl, przeprowadziło ostatnio badanie, gdzie sprawdzili, jak zachowują się pracownicy, kiedy ich manager jest nieobecny. 23% badanych stwierdziło, że czuje lekkie rozprężenie podczas absencji szefa. Nie oznacza to jednak, że wtedy nie pracują. Wręcz przeciwnie. Prawie ¼ uczestników stwierdziła, że ma więcej obowiązków w tym okresie. Tutaj warto podkreślić różnice pomiędzy dużymi a małymi firmami. W tych pierwszych powiedziało tak 19% osób, podczas gdy w drugich aż 27%. A jak wygląda sprawa z efektywnością? Okazuje się, że 85% zapytanych nie zwalnia tempa i wykonuje swoje obowiązki w taki sam sposób, jak wtedy, kiedy manager jest na miejscu. Ostatnią kwestią, którą chcielibyśmy przywołać, jest poziom stresu. W Polskich firmach nie jest tak źle z mikromanagmentem i kontrolą ze strony kadry managerskiej – okazuje się bowiem, że uczucie ulgi podczas urlopu managera odczuwa jedynie co piąty przebadany pracownik (w dużych firmach – jedynie 16%).
Pełnisz rolę managera i planujesz wakacje. Wyjazd na nie wiąże się z obdarzeniem swojego zespołu ogromnym zaufaniem. W szczególności, kiedy prowadzisz własną firmę lub pracujesz w małej organizacji. W tych to miejscach bowiem pracownicy niezwykle często muszą nie tylko wykonywać swoje obowiązki, lecz również przejąć je od szefa. Mieć pracowników, którzy są na tyle lojalni, że zależy im na dobru firmy tak samo jak właścicielom (bo czują się za nią odpowiedzialni) – do tego powinien dążyć każdy manager. Nie jest to jednak prosty cel. W jego osiągnięciu pomóc może odpowiednia kultura organizacji.
Aby osiągnąć docelowy stan, musimy zbudować w naszej firmie i zespole kulturę opartą na zaufaniu. W takim miejscu zatrudnione osoby okazują sobie wzajemnie szacunek (w słowach i czynach), a także są wobec siebie fair. Znacząco wpływa to na współpracę, a także na poziom zaangażowania. Pracownikowi zależy na swoich kolegach, na firmie i w związku z tym czuje on odpowiedzialność, by jak najlepiej wykonywać swoje obowiązki. Podstawą tego działania jest wspólny zestaw norm – czyli wartości i nawyków posiadanych przez członków zespołu.
Kiedy przystępujemy do budowania firmy, w której kultura organizacji oparta jest na zaufaniu, musimy wiedzieć, że jest to ciągły proces. Stale musimy nad nim pracować. Pierwszą rzeczą, jaką powinniśmy zrobić, jest przeprowadzenie badania kultury organizacji. Aby dążyć do konkretnego punktu, musimy wiedzieć, gdzie jesteśmy obecnie. Być może wcale nie brakuje nam dużo do zbudowania atmosfery wzajemnego zaufania, a do poprawy mamy tylko kilka aspektów? Jeśli nie wiemy jak się za to zabrać, to zawsze możemy skorzystać z pomocy doświadczonej agencji doradztwa personalnego.
Kiedy już wiemy, jaki jest stan obecny, zacznijmy następnie określać wartości, które stanowić będą trzon naszej działalności. Badanie kultury organizacji dało już ogląd na to, czym kierują się nasi pracownicy. Zastanówmy się, czym chcemy, żeby się kierowali. Nie ma tutaj jednej słusznej odpowiedzi – wartości powinny być dopasowane do naszej firmy i takich działań, które wspierają wzajemne zaufanie. Kolejnym krokiem na naszej drodze będzie transparentność oraz uczciwość. Pracownicy mający poczucie, że docierają do nich zarówno te dobre, jak i złe informacje czują, że mogą zaufać firmie. Wiedzą bowiem, że rzeczy nie są przed nimi zatajane i że przedsiębiorstwo oraz inne pracujące osoby są wobec siebie fair. Zadbajmy również o dobrą współpracę. Jest to o tyle istotne, iż pozwala wytworzyć więzi pomiędzy ludźmi oraz poczucie bycia jedną drużyną, której przyświeca ten sam cel. W takim otoczeniu wytworzenie się zaufania jest naturalną konsekwencją.
We are among the first recruitment agencies and personnel consulting companies in Poland. Since 1991 we have provided recruitment and consulting services to key players operating on the market in Poland.
Jesteśmy jedną z pierwszych agencji rekrutacyjnych i firm doradztwa personalnego w Polsce. Od 1991 roku wspieramy działania HR z zakresu rekrutacji i konsultingu wśród czołowych firm prowadzących działalność na polskim rynku.
2024-11-26
2024-11-13
Comments are closed.