Pracując w organizacji chcemy, a także potrzebujemy wiedzieć, jakie są plany firmy, jej cele czy misja. Dobrze jest też mieć informacje o najnowszych wydarzeniach (które np. organizuje dział EB lub marketingu) lub też nowych procesach i zaleceniach. Wszystko to jest powiązane ze sprawnym funkcjonowaniem komunikacji wewnętrznej. Dotyczy ona również zbierania uwag i sugestii od zatrudnionych osób i zachęcania ich do udziału w eventach i angażowania się w życie firmy. Przez nią przekazywane są też materiały rozwojowe i informuje ona o tym, co się dzieje w życiu przedsiębiorstwa. Odpowiedni przepływ takich danych w firmie jest bardzo istotny. Jeśli jest zaburzony – może być powodem niedopowiedzeń, a w rezultacie konfliktów. Wpływać też może na obniżenie motywacji pracowników. Narzędzi, które umożliwią sprawną komunikację wewnętrzną, jest wiele – przyjrzyjmy się im dzisiaj.
Bardzo popularna opcja. Może być publikowany w formie emaila, posta na blogu lub na portalach społecznościowych. Zbierają najważniejsze informacje i w zwartej formie przekazują do pracowników. Powinien być tworzony i dystrybuowany w określonym przedziale czasu – często spotyka się opcję co tydzień lub dwa. Minusem tego rozwiązania jest ryzyko, iż pracownik zignoruje wiadomość (np. przez nadmiar e-maili).
Służy do dzielenia się wiedzą (np. odnośnie wykorzystania danej technologii w projekcie) przez doświadczone osoby. Możemy tam znaleźć również informacje o funkcjonowaniu firmy lub najważniejsze ogłoszenia. Dobrze, jeśli posiada opcję komentarzy – wówczas to pracownicy stają się częścią procesu komunikacji. Blog musi jednak żyć – wobec tego powinniśmy go regularnie aktualizować.
Gdzie jeszcze pracownicy mogą komentować i zadawać pytania? Pod postami na social mediach. Każdy z nas korzysta z tych narzędzi w prywatnym życiu, dlatego ich przeniesienie do sfery zawodowej było jedynie kwestią czasu. Ta opcja pozwala na szybkie dotarcie z newsami do grupy odbiorców oraz umożliwia dwustronną komunikację.
Pod tym pojęciem kryje się wewnętrzna strona lub portal firmy. Znajdziemy tam wszystkie informacje na temat jej funkcjonowania, procesów w niej obowiązujących, dokumentów, czy też wiadomości. Każda osoba poszukująca takich danych może je właśnie tam znaleźć. Jest to baza wiedzy firmy. Natłok informacji może być jednak kłopotliwy – dlatego niezwykle istotne jest trzymanie w niej porządku, tak by odnalezienie informacji było łatwe.
Pandemia sprawiła, że tego typu oprogramowanie przeżyło rozkwit. Sprawne komunikowanie się zdalnie było kluczowe w tym okresie – i dalej pozostaje. Przykładem narzędzi mogą być Slack czy Microsoft Teams. Umożliwiają one natychmiastową komunikację w formie czatu pomiędzy zatrudnionymi osobami. To jednak nie wszystko. Istnieje też opcja tworzenia grup (np. w ramach projektu, gdzie dyskusje prowadzone są na dany temat), jak również wymiany plików (są one również przechowywane w danej grupie). Takie narzędzie ograniczania wiadomości email i pozwala na szybsze załatwianie spraw. Komunikacja jest szybka i dwustronna a przy tym kompleksowa.
Zapewnienie odpowiedniej komunikacji wewnętrznej jest trudniejsze niż się nam wydaje. Narzędzi, tak jak i informacji do przekazania, jest dużo. Czy istnieje jakiś uniwersalny sposób? Niestety nie – każda organizacja i ludzie w niej pracujący są inni. Trzeba więc wybrać opcję, która najbardziej dopasowaną do nas. Sugerujemy jednak nie korzystać ze wszystkich sposobów naraz. Zbyt duża liczba kanałów i przesyt informacyjny też nie jest dobry. Pomysłem jest, by spróbować każdego z narzędzi po kolei, a następnie zapytać pracowników, które z nich najbardziej im odpowiada.
We are among the first recruitment agencies and personnel consulting companies in Poland. Since 1991 we have provided recruitment and consulting services to key players operating on the market in Poland.
Jesteśmy jedną z pierwszych agencji rekrutacyjnych i firm doradztwa personalnego w Polsce. Od 1991 roku wspieramy działania HR z zakresu rekrutacji i konsultingu wśród czołowych firm prowadzących działalność na polskim rynku.
2025-01-14
2025-01-07
Comments are closed.