Każde pokolenie charakteryzuje się innymi cechami, czy też przyzwyczajeniami. Nie ukrywajmy też tego, że ma swoje wady i zalety, które wykuły się poprzez okoliczności obowiązujące w czasach ich dorastania i młodości. Różnice międzypokoleniowe to więc nie mit – a rzeczywistość. Nic zatem dziwnego, że kiedy kolejna generacja wchodzi na rynek pracy, zaczynamy odczuwać lęk. Jaka ona będzie? Czy będziemy w stanie się z nimi porozumieć? Obecnie na rynku pracy przeważają pokolenia X, Y oraz Z. Jak sobie więc poradzić z tym faktem w procesie rekrutacji pracowników?
Na początku przyjrzyjmy się, czym charakteryzują się wspomniane generacje. Na pierwszy ogień idzie pokolenie X. Są to ludzie urodzeni w latach 70 oraz na początku 80. Mieli więc okazję zaznać życia w okresie PRLu i wszystkich przemian, jakie przeszła Polska. Osoby te cenią tradycję oraz są przywiązane do jakości. Ważny jest dla nich spokój oraz stabilizacja. Często w jednej organizacji spędzają wiele lat – są bardzo lojalne. Są to ludzie cierpliwi i ułożeni. Starają się okazywać innym dużo szacunku.
Kolejni na naszej liście są millenialsi. Urodzili się w drugiej połowie lat 80 i pierwszej 90. Kojarzą jeszcze świat sprzed ery internetu, jednak komputery szybko zawitały w ich życiu. Z tego też powodu swobodnie korzystają z technologii. Charakteryzują się pewnością siebie oraz otwartością na nowe wyzwania. Znają swoją wartość, co czasem może się przekształcić w nadmierne oczekiwania. Nie mają problemów ze zmianą pracy. Oczekują elastyczności i swobody.
Przechodzimy teraz do najmłodszej generacji na naszej liście – czyli Z. Dopiero wchodzą oni na rynek pracy, dlatego nie do końca jeszcze jesteśmy w stanie określić ich cechy charakterystyczne. Na pewno jednak ich drugie życie to internet– od najmłodszych lat mają do niego swobodny dostęp. Są przedsiębiorczy i nastawieni na łatwy dostęp do informacji. Charakteryzuje ich otwartość i bezpośredniość w kontakcie. Chętnie też dzielą się swoimi spostrzeżeniami na portalach społecznościowych. Chcieliby zmienić świat.
Przed przystąpieniem do każdej rekrutacji pracowników, w pierwszej kolejności powinniśmy się zastanowić, do jakiej grupy docelowej jest ona skierowana, tzn. w którą generację celujemy. Bazując na tym, naszym kolejnym krokiem powinno być przygotowanie odpowiedniej strategii, która obejmować będzie prowadzenie procesu, sposób komunikacji z kandydatem oraz metody dotarcia do niego. Spójrzmy na przykład – jeśli zatrudniamy młodszego księgowego, możemy założyć, że będzie to młoda osoba, dopiero po studiach, w ich trakcie lub z niewielkim doświadczeniem. Mówiąc wprost – dopiero wkraczająca na rynek pracy. Dzięki temu jesteśmy w stanie określić wiek potencjalnego kandydata oraz inne jego cechy. W jaki więc sposób prowadzić rekrutację w stosunku do konkretnych grup?
W przypadku X-ów powinniśmy skupić się raczej na tradycyjnych metodach dotarcia do kandydatów. Oczywiście osoby te korzystają z internetu, dlatego śmiało publikujmy ogłoszenia na popularnych portalach. Jednak warto też spróbować reklamy w prasie, w telewizji czy radiu. Dobrze też sprawdzić się mogą billboardy i plakaty na mieście. Osoby takie są przyzwyczajone do rozmów telefonicznych i osobistych kontaktów. Doceniają oni rolę relacji. Z tego też powodu warto zwrócić się o pomoc do agencji rekrutacyjnych, które posiadają bazę sprawdzonych kandydatów, z którymi utrzymują stały kontakt. Dzięki temu kandydaci tacy są bardziej skłonni do udziału w procesie. W przypadku kontaktu z taką osobą pamiętać musimy o zachowaniu profesjonalizmu i wysokiego poziomu kultury. Raczej nie proponujmy od razu przejścia na „Ty”.
Jak sytuacja wygląda w przypadku millenialsów? Cenione jest luźniejsze podejście – wiele osób z tej generacji nie przepada za „panowaniem”. Od firmy chcą wiedzieć, co może im ona zaoferować – wobec tego warto to zawsze podkreślić i być gotowym na tego typu pytania. Raczej nie możemy liczyć, że jak wysłali nam swoje CV, to jesteśmy jedyną firmą na ich liście – trzeba więc szybko się do nich odezwać. Sporo osób posiada konto na Linkedin, wobec czego kontakt przez tę stronę jest wskazany. Jeszcze więcej Y-ków posiada Facebooka – dobrym rozwiązaniem będzie więc publikowanie tam wycelowanych w konkretnego odbiorcę reklam. Mogą rozmawiać przez telefon, jednak dobrze jest umówić się wcześniej na spotkanie np. przez maila. Wielu z nich bowiem nie odbiera połączeń od nieznanych numerów.
Na liście do omówienia pozostali nam najmłodsi. Mają oni dużo cech wspólnych z millenialsami, tzn. luz w kontaktach, konieczność szybkiego reagowania oraz wcześniejsze umówienie się na rozmowę. Warto tutaj jednak podkreślić inne sposoby wykorzystania reklamy. To pokolenie mocno korzysta z TikToka oraz skupione jest wokół influencerów. Spróbujmy więc wykorzystać reklamy w tym serwisie, a także nawiązać współpracę z osobami, które mają wpływ na tę generację.
We are among the first recruitment agencies and personnel consulting companies in Poland. Since 1991 we have provided recruitment and consulting services to key players operating on the market in Poland.
Jesteśmy jedną z pierwszych agencji rekrutacyjnych i firm doradztwa personalnego w Polsce. Od 1991 roku wspieramy działania HR z zakresu rekrutacji i konsultingu wśród czołowych firm prowadzących działalność na polskim rynku.
2025-01-14
2025-01-07
Comments are closed.