Proces rekrutacji pracowników to często czas pełen wyzwań. Jednym z nich na pewno jest konieczność przekazywania kandydatom negatywnej informacji zwrotnej. Niezależnie od powodu decyzji o podziękowaniu danej osobie kluczowe jest, aby przekazanie tego feedbacku odbyło się w sposób szanujący drugą osobę. Ze strony firmy bowiem istotne jest też, by pozostawić po sobie pozytywne wrażenie. Dziś przygotowaliśmy więc dla Was parę wskazówek na temat tego, jak przeprowadzić taką rozmowę w sposób profesjonalny i empatyczny.
Przekazywanie negatywnej informacji zwrotnej to zadanie wymagające szczerości i otwartości. Zadbaj o to, aby kandydat dobrze zrozumiał powody, dla których nie został wybrany. Skrupulatnie wyjaśnij, w jakich obszarach brakowało mu doświadczenia lub umiejętności, które były kluczowe dla danego stanowiska. Istotne jest, byś unikał mówienia ogólnikami. Zamiast tego używaj konkretnych przykładów. Dopiero dzięki temu Twój rozmówca może zrozumieć, czemu to nie on został wybrany. Dzięki tak przekazanej informacji zwrotnej kandydat może zrozumieć, jakie umiejętności lub doświadczenie będzie dla niego warto rozwijać w przyszłości. To pozostawi po nas dobre wrażenie i wpłynie pozytywnie na candidate experience.
W czasie rozmowy z kandydatem okazuj empatię i zrozumienie. Miej z tyłu głowy myśl, że odrzucenie może być dla niego rozczarowujące i frustrujące. Daj mu więc przestrzeń na wyrażenie swoich opinii i dokładnie ich wysłuchaj. Wartościowym elementem przekazywania negatywnej informacji zwrotnej jest też podkreślenie możliwości nawiązania ewentualnej współpracy w przyszłości. Może się okazać bowiem, że ten kandydat już za parę lat stanie się osobą, która spełniać będzie Wasze wszystkie wymagania. Wyraź więc chęć ponownego rozważenia jego aplikacji, gdy tylko pojawią się odpowiednie okoliczności.
Wiemy, że przekazanie negatywnego feedbacku często nie jest też przyjemną rzeczą dla rekrutera. Dodatkowo podczas tej czynności wiele może się wydarzyć. Ludzie są różni i różnie reagują. Może więc spotkać Cię agresywna reakcja ze strony kandydata. W takiej sytuacji kluczowe jest, byś zadbał o siebie. Postaw jasne granice. Nie pozwól sobie, by osoba po drugiej stronie Cię obrażała. Pamiętaj, że takie zachowanie świadczy tak naprawdę tylko o tym człowieku. Jeśli feedback przekażesz w sposób empatyczny i profesjonalny – Ty nie masz sobie nic do zarzucenia.
Jak więc widzimy, przekazanie kandydatowi negatywnej informacji zwrotnej jest trudnym aspektem procesu rekrutacji pracowników. Kluczem do sukcesu jest jednak przejście przez tę rozmowę w sposób transparentny, szczery i empatyczny. Podaj konkretne przykłady, unikaj ogólników i wyraź szacunek dla zaangażowania kandydata. Podkreśl możliwości nawiązania współpracy w przyszłości. Przede wszystkim jednak bądź uczciwy i wspierający w trakcie tej trudnej rozmowy. Pamiętaj, że wzajemny szacunek to fundament każdej udanej relacji. Dzięki takiemu działaniu zarówno Twoja własna marka, jak i marka Twojego pracodawcy będą pozytywnie rosnąć. Jeśli jednak masz problemy z przekazywaniem negatywnego feedbacku, to polecamy Ci skontaktować się z agencjami doradztwa personalnego. Pracujący tam eksperci mają doświadczenie w tym obszarze i chętnie Cię w nim przeszkolą.
We are among the first recruitment agencies and personnel consulting companies in Poland. Since 1991 we have provided recruitment and consulting services to key players operating on the market in Poland.
Jesteśmy jedną z pierwszych agencji rekrutacyjnych i firm doradztwa personalnego w Polsce. Od 1991 roku wspieramy działania HR z zakresu rekrutacji i konsultingu wśród czołowych firm prowadzących działalność na polskim rynku.
2024-11-13
Comments are closed.