Nie będziemy ukrywać, że nasz dzisiejszy artykuł będziemy kierować głównie ku specjalistom działającym w różnych firmach rekrutacyjnych (lub w wewnętrznych działach HR). Naszym celem bowiem jest zastanowienie się, jak trzy pokolenia obecne na rynku pracy, poszukują nowego zatrudnienia. Kiedy bowiem chcemy prowadzić skuteczny proces rekrutacji pracowników, musimy wiedzieć, jakie są cechy charakterystyczny grupy, do której kierujemy ofertę. Przyjrzyjmy się zatem bliżej temu obszarowi!
Osoby, które zaliczamy do tej grupy, urodziły się pomiędzy 1965 a 1980. Niedługo więc ich pierwsi przedstawiciele będą przechodzić na emeryturę. Ciągle jednak stanowią oni duży odsetek pracujących osób. Pokolenie X było świadkiem transformacji technologicznej i społecznej. W Polsce doświadczyli oni przemiany ustrojowej. Zazwyczaj są to ludzie mocno pragmatyczni. Wielu z nich pracuje w jednej firmie całe swoje życie. Są więc mocno lojalni. Bardzo istotne jest dla nich bezpieczeństwo finansowe. Poczucie stabilności jest więc tym, co się dla nich liczy.
W przypadku prowadzenia procesu rekrutacji pracowników polecamy by przy tej grupie postawić na oficjalny język komunikacji. Korzystajmy z „Pan/Pani” – nie proponujmy od razu przejścia na „Ty”. Również ogłoszenia powinny być napisane podobnym językiem. Osoby te doceniają profesjonalizm, a także korzystanie z tradycyjnych środków komunikacji. Nie wahaj się więc sięgnąć po telefon! Korzystaj też z osobistych spotkań. W ofercie podkreśl stabilność firmy i możliwość dalszego rozwoju w jej strukturach.
Ta generacja nazywana jest też Millenialsami. Klasyfikujemy w niej osoby urodzone pomiędzy 1981 a 1996 rokiem. W trakcie ich dorastania spopularyzowała się technologia. Nawet więcej – zaliczyła ona wtedy ogromny rozkwit. Pokolenie to jest więc przyzwyczajone do nowinek technologicznych, w których szybko potrafią się odnaleźć.
Millenialsi często szukają miejsc pracy, które oferują różnorodne doświadczenia i szanse rozwoju. Duża część z nich preferuje elastyczne formy zatrudnienia. Często też uwielbiają pracę zdalną. Istotne dla nich jest, by zachować work – life balance. Nie chcą jak ich rodzice spędzić całego życia w pracy – chcą mieć też szansę na rozwijanie swoich pasji.
W przypadku ich rekrutacji polecamy luźniejszą formę komunikacji. Wielu z nich bowiem od razu przechodzi na „Ty”. Cenią sobie konkret i zero „ściemy”. Idealnie, jeśli w ogłoszeniu będą zawierać się widełki płacowe. Co jednak ciekawe dużo Millenialsów nie przepada za rozmowami telefonicznymi. Dużo z nich nie odbiera też telefonów od nieznanych numerów. Wolą np. pisanie na czacie, emaile lub spotkania online. Jeśli więc chcesz do nich zadzwonić, warto wcześniej umówić się z nimi na konkretny termin.
Tę generację śmiało możemy nazwać E-pokoleniem. Są to osoby urodzone w latach 1997 – 2012. Dopiero więc wkraczają na rynek pracy. Jest to pierwsza grupa, która wychowała się w pełni w dobie dostępu do komputerów i komórek. Swobodnie posługują się więc nowymi technologiami. W przypadku poszukiwań pracy osoby te intensywnie korzystają z platform internetowych. Portale społecznościowe i strony specjalizujące się w zatrudnianiu są dla nich kluczowe. Co ciekawe, wielu z nich chce wykonywać pracę, która ma znaczenie. Niezwykle istotne są dla nich wartości wyznawane przez organizację. Są to osoby, które podobnie jak Millenialsi, nie chcą spędzić całego życia w pracy. W tej grupie jednak jest to nawet jeszcze bardziej odczuwalne. Gen Z dąży więc do ograniczenia wpływu pracy na swoje życie prywatne. W przypadku komunikacji z nimi bądźmy konkretni i szybcy. Osoby te są przyzwyczajone do szybkiego komunikatu otrzymywanego prawie natychmiast. Nasz proces rekrutacji pracowników nie może być więc zbyt długi. Polecamy zatem by korzystać z krótkich, treściwych i atrakcyjnych komunikatów, unikając formalizmu. W ofercie warto zawrzeć informacje, jakie wartości popiera firm. Ciekawym pomysłem będzie również próba dotarcia do tej grupa poprzez wykorzystanie formy krótkich video.
Dostosowanie się do oczekiwań różnych pokoleń jest kluczowe dla skutecznej rekrutacji pracowników. Jako osoby działające w agencji rekrutacyjnej powinniśmy rozumieć, że różnice pomiędzy tymi pokoleniami wcale nie oznaczają podziału na lepszych czy gorszych. Są to jedynie wskazówki odnośnie ich preferencji i wartości zawodowych. Pamiętajmy, że poprzez zastosowanie różnorodnych strategii, możemy skutecznie przyciągać i zatrudniać pracowników z każdego pokolenia.
We are among the first recruitment agencies and personnel consulting companies in Poland. Since 1991 we have provided recruitment and consulting services to key players operating on the market in Poland.
Jesteśmy jedną z pierwszych agencji rekrutacyjnych i firm doradztwa personalnego w Polsce. Od 1991 roku wspieramy działania HR z zakresu rekrutacji i konsultingu wśród czołowych firm prowadzących działalność na polskim rynku.
2024-11-26
2024-11-13
Comments are closed.