Candidate experience to modny ostatnio termin często przewijający się w temacie rekrutacji pracowników. Pod tym pojęciem kryje się suma wszystkich wrażeń, doświadczeń oraz opinii kandydata z całej rekrutacji. Obejmuje wszystkie etapy już od momentu przeglądania ofert pracy i wysłania CV. Zadbanie o ten obszar jest niezwykle ważne – złe doświadczenia kandydata mogą sprawić, że nigdy nie zdecyduje się już ponownie do nas aplikować, a nawet jeśli podejmie z nami rozmowy może nie zaakceptować złożonej przez nas oferty pracy. Idąc dalej – wątpliwa sława szybko rozniesie się na rynku, przez co inni kandydaci nie będą odpowiadać na nasze oferty pracy. Konsekwencją niedbania o candidate experience jest więc zepsuty wizerunek pracodawcy. Tymczasem jest to niezwykle ważna kwestia w trudnym i wymagającym procesie rekrutacji specjalistów. Na co więc rekruter powinien zwrócić uwagę podczas swojej pracy, tak by mieć pewność, że kandydat będzie zadowolony z udziału w procesie?
Ludzie chcą być poinformowani i lubią wiedzieć, na czym stoją. To im zapewnia poczucie bezpieczeństwa. Z tego też powodu pamiętaj, żeby zawsze przekazywać kandydatowi, na jakim etapie jest jego aplikacja. Możesz wykorzystać do tego automatyzację – np. potwierdzenie spłynięcia aplikacji. Jeśli jednak miałeś już kontakt osobisty z kandydatem, to informacje o jego statusie przekazuj osobiście.
Jeśli umawiasz się z kandydatem, że informację zwrotną na jego temat będziesz mieć za 3 dni, to powinieneś się z nim skontaktować w obiecanym terminie, nawet jeśli informacji takiej jeszcze nie posiadasz. Przeproś wtedy i daj znać, że proces trochę się przeciągnie. Nie wywiązywanie się z obietnic przez rekrutera bardzo zniechęca kandydatów.
Spóźnienie to brak szacunku dla drugiej strony. Jest to kwestia nieakceptowana w przypadku dbania o candidate experience. Pamiętaj, że kandydat również musiał wygospodarować sobie swój czas na spotkanie z Tobą. Jeśli jednak nie byłeś w stanie uniknąć spóźnienia – przeproś rozmówcę i wskaż powód. Kandydat doceni Twoją szczerość i dostrzeże Twoją poważną postawę oraz szacunek do niego.
Najczęściej to Ty dzwonisz do kandydata. Czasem jednak role się odwracają i to kandydat stara się z Tobą skontaktować. Nie unikaj go, nawet jeśli spodziewasz się, że może dzwonić w trudnej sprawie. Jeśli widzisz na swojej komórce nieodebrane połączenie – oddzwoń.
Kandydaci nie lubią rozmawiać z osobami, które nie mają podstawowej wiedzy na temat specyfiki ich pracy, czy też oferty, którą im przedstawiają. Czują oni wtedy, że taka rozmowa to strata czasu. Pamiętaj więc, żeby przed rozmową z kandydatem zapoznać się z jego CV i doświadczeniem. Miej też wiedzę na temat stanowiska, na które rekrutujesz. Przygotuj sobie listę potencjalnych pytań, które mogą paść. Jeśli kandydat jednak zapyta Cię o rzecz, której nie wiesz – wróć do niego później z odpowiedzią.
Na rozmowie często pada zdanie: „odezwiemy się do Pana/i”. Po takich słowach kandydat już wie, że nie może liczyć na informację zwrotną. Tymczasem jest ona jedną z kluczowych kwestii w przypadku candidate experience. Owszem jej udzielenie będzie Cię kosztować odrobinę twojego czasu, jednak kandydat ją doceni. Pamiętaj jednak, że feedback nie powinien zawierać tylko suchej informacji: „niestety wybraliśmy kogoś innego”. Dobrze przygotowany i przede wszystkim użyteczny feedback powinien zawierać powód odrzucenia kandydatury, a także wskazywać jego dobre strony i obszary do poprawy.
Aby dobrze zadbać o candidate experience, musimy pamiętać o podstawowych zasadach, które powinny na co dzień towarzyszyć pracy rekrutera – szacunku do kandydata i jego czasu oraz bycia dla niego wsparciem i przewodnikiem w procesie rekrutacyjnym. Takie działania się opłacą – kandydaci z dobrymi wspomnieniami z procesu będą ponownie odpowiadać na nasze oferty pracy. To z kolei znacznie ułatwi i przyspieszy proces rekrutacji w przyszłości.
We are among the first recruitment agencies and personnel consulting companies in Poland. Since 1991 we have provided recruitment and consulting services to key players operating on the market in Poland.
Jesteśmy jedną z pierwszych agencji rekrutacyjnych i firm doradztwa personalnego w Polsce. Od 1991 roku wspieramy działania HR z zakresu rekrutacji i konsultingu wśród czołowych firm prowadzących działalność na polskim rynku.
2024-11-26
2024-11-13
Comments are closed.