Każdy z nas chce pracować w miłym i przyjacielskim środowisku pracy. Umożliwia to nie tylko zachowanie dobrych relacji z kolegami, co przekłada się na współpracę i ducha zespołu, lecz również ma wpływ na utrzymanie naszej produktywności na wysokim poziomie. Tymczasem rzeczywistość nie zawsze jest tak piękna. W niektórych firmach pojawia się zjawisko hejtu, czyli niczym nieuzasadnionej krytyki, często bardzo agresywnej, obraźliwej, a nawet wulgarnej.
Ofiarą hejtu może paść każdy. Bycie ciągle szykanowanym negatywnie wpływa na osobę tym dotkniętą – podnosi jej poziom stresu, sprawia, że pracownik taki czuje się niepewnie, niszczona jest jego pewność siebie i obniża się jego sprawność w wykonywaniu obowiązków. W najgorszym przypadku hejt może nawet pchnąć takiego człowieka do prób samobójczych. Zjawisko to jednak nie wpływa tylko na osobę dotkniętym tym bezpośrednio. Psuje on również relacje w zespole, niszczy współpracę, tworzy toksyczną atmosferę. W takich warunkach praca nie jest możliwa.
Rolą organizacji jest zapewnienie, by każdy pracownik miał możliwość pracy w sprzyjającym środowisku, który umożliwi mu realizowanie swojego potencjału. Wobec tego hejt nie może być akceptowany. Aby to jednak wprowadzić w życie, trzeba najpierw zdiagnozować, czy mamy do czynienia z tym problemem w naszych murach. Do tego przydatne będą badania satysfakcji, które umożliwią sprawdzenie, czy pracownicy są zadowoleni z pracy w naszej firmie. Badania takie powinny być przeprowadzane systematycznie, tak by możliwe było porównanie wyników i wyciągnięcie na ich podstawie wniosków. Każdy komentarz udzielony przez pracownika powinien być dokładnie przeanalizowany.
Należy również umożliwić pracownikom zgłaszanie negatywnych zachowań wymierzonych w ich stronę – powinni oni wiedzieć, do kogo mogą się z tym zwrócić. Musimy założyć, że niektóre osoby będą bały się osobiście powiedzieć o problemie – wobec tego dobrym pomysłem jest umożliwienie im anonimowego zgłoszenia. Można np. założyć w biurze skrzynkę, do której pracownicy mogą wrzucać swoje uwagi.
Podstawowym działaniem mającym przeciwdziałać hejtowi, jest odpowiednia edukacja w tym zakresie. Każdy pracownik (niezależnie od poziomu) powinien rozumieć, czym jest hejt i jak odróżnić go od konstruktywnej krytyki. Ważna jest również świadomość potrzeby reagowania na wszelkie przejawy takich działań. Nie można również zapominać o szkoleniu w zakresie prawidłowego zachowania – trzeba nauczyć ludzi, jak odpowiednio wyrażać swoje emocje oraz udzielać feedbacku.
Managerowie dodatkowo powinni wiedzieć, jakie sygnały ze strony pracownika mogą sugerować, że padł on ofiarą hejtu, a także powinni mieć wiedzę, jak rozmawiać z taką osobą. Warto jednak wspomnieć, że w hierarchicznej strukturze pracy, często to kierownik może być oprawcą. Z tego też powodu tak ważna jest edukacja każdego pracownika, by w razie potrzeby zespół mógł stanąć w obronie kolegi.
W każdej organizacji może pojawić się hejt, dlatego warto stworzyć zasady, do których odwołamy się, jeśli taka sytuacja będzie miała miejsce. Z tego też powodu należy napisać regulamin, w którym zostaną przedstawione zasady, jakimi kierujemy się we współpracy z innymi, a także zachowania niedopuszczalne, jak również konsekwencje za ich nieprzestrzeganie.
Działania zapobiegawcze to jednak nie wszystko – hejt należy traktować wedle zasady zero tolerancji. Zidentyfikowanych sprawców trzeba odpowiednio ukarać – zgodnie z przyjętymi przez nas i spisanymi wcześniej zasadami. W przypadkach ekstremalnych konieczne może być zwolnienie takich osób dyscyplinarnie. Firma musi pokazać wszystkim pracownikom, że takie działania są nieakceptowane i będą surowo sankcjonowane. O tym, czy firma potrafi dobrze poradzić sobie z taką sytuacją świadczy także to, czy ofiara otrzyma od nas odpowiednie wsparcie. Jest to jeden z najtrudniejszych testów dla pracodawcy, a to jaki będzie jego wynik, zależy tylko od niego.
We are among the first recruitment agencies and personnel consulting companies in Poland. Since 1991 we have provided recruitment and consulting services to key players operating on the market in Poland.
Jesteśmy jedną z pierwszych agencji rekrutacyjnych i firm doradztwa personalnego w Polsce. Od 1991 roku wspieramy działania HR z zakresu rekrutacji i konsultingu wśród czołowych firm prowadzących działalność na polskim rynku.
2024-11-26
2024-11-13
Comments are closed.