Czym jest analityka HR?

Czy słyszeliście kiedyś o roli analityki HR? Wiecie, czym ona w ogóle jest? Jako agencja rekrutacyjna obserwujemy rynek od ponad 30 lat i widzimy, że ta dziedzina HR będzie odgrywać coraz to większą rolę w działalności firm. Sprawdźmy więc, na czym ona polega.

Czym jest analityka HR?

Raczej nie będzie to dla Was zbyt dużym zaskoczeniem, kiedy powiemy, że analityka HR, to dziedzina, która łączy wiedzę z zakresu HR z analizą danych. Mówiąc jednak bardziej konkretnie – polega ona na zbieraniu, przetwarzaniu i analizie danych dotyczących pracowników oraz procesów HR. A dzieje się to po to, by móc podejmować racjonalne decyzje bazując na danych – a nie domysłach. Warto też dodać, że analityka HR nie ogranicza się jedynie do statystyk i raportów – chodzi tu też o głęboką analizę danych, która pozwala zrozumieć i przewidzieć zachowania pracowników oraz optymalizować procesy związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi.

Dlaczego analityka HR jest ważna w organizacji?

Po co jednak to całe przetwarzanie danych? Przecież HR jest na tyle “miękką” dziedziną, że opieranie się na danych nie ma sensu. Według nas (i coraz to większej liczby organizacji) takie myślenie jest błędne. HR również da się mierzyć! Co więcej… Powinniśmy to robić. Widzimy bowiem wiele plusów takiego działania.

Dzięki analityce HR menedżerowie mogą podejmować bardziej świadome i oparte na danych decyzje. Czy to te dotyczące rekrutacji pracowników, rozwoju talentów, czy zarządzania wynagrodzeniami. Posiadanie konkretnych danych pozwala na bardziej precyzyjne i efektywne akcje. Omawiane dziś działanie pozwala też na identyfikację obszarów wymagających usprawnień. Może to być na przykład zbyt długi proces rekrutacyjny, wysoki wskaźnik rotacji pracowników, czy też nierównomierne rozłożenie obowiązków. Dzięki analizie danych możliwe jest wdrażanie zmian, które przyniosą realne korzyści organizacji.

Analizując dane dotyczące zaangażowania, wydajności czy absencji pracowników, można lepiej zrozumieć, co motywuje naszych ludzi, a co może być przyczyną problemów. To umożliwia nie tylko reagowanie na bieżące problemy, ale także ich przewidywanie i zapobieganie. W końcu dzięki analityce HR organizacje mogą lepiej planować rozwój swoich pracowników. Analiza danych dotyczących kompetencji i wyników ludzi pozwala na tworzenie spersonalizowanych ścieżek kariery i programów szkoleniowych. A to z kolei zwiększa zaangażowanie ludzi i ich zadowolenie, co może potwierdzić nam np. badanie satysfakcji pracowników.

Umiejętności potrzebne w analityce HR

Tak jak wspomnieliśmy na początku, uważamy że analityka HR to przyszłość. Warto więc się zastanowić, jakie umiejętności powinniśmy posiadać, żeby się nią zajmować. Przede wszystkim jeśli myślisz o takiej ścieżce kariery, musisz znać i potrafić obsługiwać narzędzia analityczne, np. Excel, Tableau, Power BI. To w nich są przetwarzane dane. Kolejną konieczną kompetencją jest umiejętność analizy. Obejmuje ona zarówno podstawowe umiejętności statystyczne, jak i bardziej zaawansowane takie jak modelowanie predykcyjne czy analiza regresji. Naturalnie warto też znać procesy HR. Tylko dzięki temu możliwe jest właściwie interpretowanie danych i wyciąganie z nich użyteczne wnioski. Osoby zajmujące się analityką HR powinny więc dobrze znać takie obszary, jak rekrutacja, rozwój talentów, wynagrodzenia, zarządzanie wydajnością czy zaangażowanie pracowników.

Comments are closed.