Z byciem asertywnym kojarzy się nam umiejętność mówienia „nie”. Jest to oczywiście prawda i stanowi część składową tej kompetencji. Nie jest jednak wszystkim. Asertywność to umiejętność komunikowania swoich myśli, uczuć i emocji w sposób jasny i klarowny. Dodatkowo komunikat taki musi być wyrażany z zachowaniem szacunku dla nas i drugiej strony. Tzn. nawet nie zgadzając się z drugą stroną, nie mamy intencji jej obrazić czy też skrzywdzić – a jedynie wyrazić nasze zdanie na dany temat. Osoby asertywne nie mają problemu, by poprosić o pomoc. Szanują również poglądy innych ludzi i ich odmowy. Wiedzą, że tak jak oni mają do tego prawo, tak samo prawo takie mają inne osoby. Nie jest im straszny również feedback – są na niego otwarte i potrafią wyciągnąć z niego wnioski. Z drugiej strony – czują się swobodnie, udzielając go.
Asertywność daje nam poczucie stawiania granic w relacjach i ich przestrzegania przez innych. Dzięki temu wzrasta nasza pewność siebie. Dodatkowo pomaga ona stać się nam bardziej sobą – nikogo nie udajemy, bo wyrażamy swoje prawdziwe odczucia. Żyjemy w zgodzie z naszymi wartościami. Nie dajemy się naciskom, czy też próbom manipulacji.
Czy jest łatwo żyć asertywnie? Na pewno wymaga to sporo odwagi. Większość z nas chce być bowiem lubiana – a kogo ludzie lubią? Podobne do siebie i bezkonfliktowe osoby. Wobec tego kompetencja ta często zanika i dopiero w dorosłym życiu musimy się jej nauczyć.
Asertywność w pracy to jedna z podstawowych, a zarazem najważniejszych cech dobrego lidera. Jego codzienne obowiązki wymagają bowiem dużej interakcji z innymi ludźmi, bronienia swoich poglądów, przekonywania innych do swojego zdania, a także mierzenia się z krytyką. Patrząc na opis powyżej widzimy, że wysoki poziom tej zdolności, pozwala na stanie się liderem, któremu pracownicy ufają. A to z kolei jest fundamentem zarządzania.
Asertywny menedżer nie jest jak chorągiewka – ma swoje zdanie i potrafi go bronić. Zespół wie więc, że jeśli coś z nim ustali, to może spodziewać się, iż szef będzie walczył o ich sprawę, a nie porzuci ją po usłyszeniu jednej odmowy. Z drugiej strony – osoba taka potrafi powiedzieć „nie”, kiedy jest namawiana na coś, co według niej np. przyniesie szkodę zespołowi. Lider potrafi więc trzymać się swoich opinii, wyrażać swoje poglądy w pełen szacunku do innych sposób, a zarazem pozostać sobą – za co jest lubiany i szanowny przez zespół. Pewność siebie również wzmacnia ten efekt. Pracownicy wiedzą, że mogą na nim polegać, w związku z tym, kiedy sytuacja tego wymaga, przyjdą poprosić o pomoc.
Asertywność pomaga być też otwartym na feedback. Asertywny menedżer więc przyjmuje go i potrafi zrozumieć. Ponieważ szanuje on siebie oraz innych, potrafi przekazywać informację zwrotną w sposób nieraniący drugiej strony. Nie ma on bowiem na celu obrazić człowieka, lecz pomóc mu w rozwoju.
Niezwykle istotna w roli lidera jest również konieczność radzenia sobie z problemami (często pojawiającymi się z każdej strony). Asertywność sprawia, że nie użalamy się, nie uciekamy od trudnej kwestii – lecz od razu przystępujemy do działania, tak by ustalić odpowiedni plan rozwiązania tej sytuacji.
Asertywność jest przydatną i pożądaną cechą każdej osoby – również na gruncie zawodowym. Niestety jej sprawdzenie nie jest wcale takie proste na etapie rekrutacji pracowników. Szczególnie istotna asertywność w pracy jest w przypadku kadry managerskiej. Zarówno więc podczas poszukiwania kandydatów na zewnątrz, jak i w przypadku chęci awansu wewnętrznego, bardzo ważnym jest, by poświęcić czas i zobaczyć, czy kandydat ją posiada. Pomocne może być Assessment (kandydaci zewnętrzni) oraz Development Center (kandydaci wewnętrzni). Są to metody rekrutacji pracowników, podczas których to kandydaci na dane stanowisko uczestniczą w całodniowej sesji (lub nawet kilkudniowej!). Podczas niej wykonują szereg praktycznych zadań, które mają symulować realne środowisko pracy. Niezależni asesorzy przyglądają się im i poszukują tendencji zachowań świadczących o posiadaniu konkretnej cechy – w naszym przypadku – asertywności. Te techniki umożliwiają więc znalezienie osoby, która posiada już rozwiniętą tę kompetencję i która będzie potrafiła wykorzystać ją w praktyce.
We are among the first recruitment agencies and personnel consulting companies in Poland. Since 1991 we have provided recruitment and consulting services to key players operating on the market in Poland.
Jesteśmy jedną z pierwszych agencji rekrutacyjnych i firm doradztwa personalnego w Polsce. Od 1991 roku wspieramy działania HR z zakresu rekrutacji i konsultingu wśród czołowych firm prowadzących działalność na polskim rynku.
2024-11-26
2024-11-13
Comments are closed.