Po rozmowie w cztery oczy, nieważne z kim i gdzie, każdy zostawia po sobie jakieś wrażenie. Na tym zresztą opiera się zwykle pierwszy etap rekrutacji – osoba z działu HR ocenia kandydata i tworzy sobie opinię na jego temat. Nie wszyscy pracodawcy zdają sobie jednak sprawę z tego, że oni również znajdują się pod ostrzałem opinii, ocen i pogłosek ze strony kandydatów. Jak więc sprawić, żeby osoby biorące udział w rekrutacji zapamiętały nas pozytywnie? Oczywiście dbając o tzw. Candidate Experience.
Candidate Experience (CX) to nic innego, jak opinia kandydata wyniesiona przez niego z procesu rekrutacyjnego w danej firmie. Inaczej mówiąc: chodzi o pierwsze wrażenie. To właśnie ono, nie tylko zresztą w rekrutacji, odgrywa bardzo istotną rolę we wszelkich stosunkach międzyludzkich. Jeśli chodzi o firmy, owo pierwsze (i nie tylko) wrażenie kandydatów jest właściwie jeszcze bardziej istotne – bo obiektem oceny jest nie tyle człowiek, co cała organizacja. To, jak bolesna w skutkach może być negatywna opinia o firmie, każdy pracodawca może bez trudu sobie wyobrazić. Wystarczy pomyśleć o tym, jak szybko w dzisiejszych czasach rozprzestrzeniają się informacje – a każdy kandydat ma przecież dostęp do Internetu, nie mówiąc już o zwykłych rozmowach ze znajomymi. Jeśli negatywne doświadczenia będą w dodatku odczuwane nie przez jednego, ale przez kilku lub kilkunastu kandydatów, wtedy grozić nam będzie prawdziwa katastrofa wizerunkowa. Co więc zrobić, aby jak najlepiej zadbać o Candidate Experience w naszej organizacji?
Po pierwsze, proces rekrutacji zbudujmy na dobrze przemyślanej strategii Employer Brandingowej. Wizerunek firmy jako pracodawcy jest dziś tak samo ważny jak wizerunek firmy jako sprzedawcy towarów lub usług – i absolutnie nie możemy o tym zapominać. W obu tych kontekstach najważniejsze jest więc pokazywanie się na każdym kroku z jak najlepszej strony. Na przykład, biorąc udział w targach pracy, wyślijmy tam najbardziej doświadczonych rekruterów – niech to właśnie oni dzielą się informacjami z potencjalnymi kandydatami do pracy. W końcu to oni znają najlepiej firmę, produkty, kulturę organizacji i będą potrafili odpowiedzieć na niejedno pytanie. Oczywiście, nic nie zastąpi wrażenia, jakie rekruter może wywrzeć na kandydacie podczas rozmowy – koniecznie zadbajmy więc o to, żeby pracownicy naszych działów HR (lub agencji, z usług których korzystamy) byli profesjonalni i wykazywali się właściwym podejściem do każdego z rozmówców. Zachowania, takie jak nieudzielanie informacji zwrotnej po zakończeniu procesu rekrutacyjnego, osobiste pytania, spóźnienia czy niewłaściwy strój rekruterów, mogą skutecznie zdyskwalifikować nas w oczach kandydata – szczególnie takiego, który może przebierać między ofertami różnych firm.
W Candidate Experience bardzo istotne są także takie elementy, które dla nas mogą wydawać się mało ważne. Sposób pierwszego kontaktu z kandydatem (zwykle lepiej zadzwonić niż wysłać maila), rozmowa wstępna (w rekrutacji na niektóre stanowiska warto wypytać kandydata o podstawowe rzeczy, żeby upewnić się, czy nie zmarnujemy nawzajem swojego czasu), czy nawet recepcjonista lub wystrój biura – to wszystko powinno być bez większego zarzutu, bo mocno wpływa na podświadomą ocenę naszej firmy przez kandydata. Pamiętajmy więc, że zbudowanie właściwego Candidate Experience to długotrwały i trudny proces – ale za to, jeśli odpowiednio pielęgnowany, dający w końcu doskonałe owoce.
We are among the first recruitment agencies and personnel consulting companies in Poland. Since 1991 we have provided recruitment and consulting services to key players operating on the market in Poland.
Jesteśmy jedną z pierwszych agencji rekrutacyjnych i firm doradztwa personalnego w Polsce. Od 1991 roku wspieramy działania HR z zakresu rekrutacji i konsultingu wśród czołowych firm prowadzących działalność na polskim rynku.
2025-01-14
2025-01-07
Comments are closed.