Mobilność to słowo, którego bez wątpienia możemy użyć do opisu dzisiejszych czasów. Z jednej strony w kontekście urządzeń, takich jak telefony czy komputery. Jednak również w odniesieniu do częstości i łatwości przemieszczania się, jak również zmiany miejsca zamieszkania. Wiąże się z tym także potrzeba poznawania nowych rynków pracy. Każdy rynek pracy charakteryzuje się innymi cechami, co także ma wpływ na sam proces rekrutacyjny.
Aplikując do brytyjskiego pracodawcy musimy pamiętać o kilku charakterystycznych cechach, które mogą okazać się dla nas kluczowe podczas procesu rekrutacji. Pierwsza z nich dotyczy mówienia o własnych umiejętnościach. Zazwyczaj nie jesteśmy pewni czy chwalić się pracodawcy, że posiadamy konkretne umiejętności, czy może rozmówca nie odbierze tego pozytywnie. W Wielkiej Brytanii ważna jest skromność, a nawet obniżanie własnych kompetencji, ale z właściwym temu humorem. Rekruterzy brytyjscy czytają między wierszami i w taki sposób dowiadują się o kompetencjach kandydata. Kolejną ważną cechą procesu rekrutacyjnego na Wyspach jest kwestia finansów. Zazwyczaj oferty pracy zawierają informację o stawce, która obowiązuje na danym stanowisku. Negocjacje nie są zbyt mile widziane i mogą wpłynąć negatywnie na ocenę kandydata.
Drugim rynkiem pracy, który szczególnie w poprzednim stuleciu był bardzo atrakcyjny dla Polaków, to rynek Stanów Zjednoczonych. Choć z Wielką Brytanią dzielą język, to jednak rekrutacja pracowników w tych dwóch krajach różni się znacząco. O ile na Wyspach lepiej nie mówić zbyt głośno o tym, w czym jest się ekspertem, o tyle w USA im głośniej, tym lepiej. Warto zadbać o własną autoprezentację i zwrócić na siebie uwagę już na etapie rekrutacji. Sprzyjać temu będzie ujęcie swojego dotychczasowego doświadczenia w ciekawy sposób. Przykładem jest nietypowe podejście do prowadzonych projektów, czy przedstawienie oryginalnych pomysłów na rozwój przyszłej organizacji.
Dużym plusem będzie również posiadanie referencji od poprzednich pracodawców. I po raz kolejny sprawdzi się tu zasada im więcej superlatyw, tym lepiej. Z elementów, które dotyczą pierwszego etapu rekrutacji pracowników – aplikowania – warto pamiętać, że Amerykanie nie dodają zdjęć do swoich CV. Lepiej nie umieszczać również danych, takich jak wiek, narodowość, hobby, czy stan cywilny.
Jeśli pomyślimy o tym, z jakimi cechami kojarzą nam się Niemcy, to pewnie jednymi z pierwszych będzie porządek, dobra organizacja i dokładność. Te cechy narodowe przekładają się również na proces rekrutacji pracowników. Aplikując u naszych zachodnich sąsiadów, warto przygotować sobie od razu wszystkie dokumenty, które potwierdzą nasze kwalifikacje ujęte w CV. Dyplom ukończenia studiów wyższych czy certyfikaty potwierdzające zdobycie danych kwalifikacji powinniśmy dołączyć do składanej aplikacji. Jeśli jakichś dokumentów brakuje, to jest bardzo prawdopodobne, że rekruterzy poproszą nas o ich dosłanie. O ile oczywiście będą zainteresowani naszą kandydaturą. W przypadku, gdy uda nam się zdobyć zaproszenie na rozmowę rekrutacyjną w niemieckiej firmie, pamiętajmy o schludnym i profesjonalnym wyglądzie. Przyszły pracodawca w tym kraju z pewnością weźmie tę kwestię pod uwagę.
Na koniec Japonia, która również przyciąga wielu emigrantów z Europy. W Azji jednak znalezienie pracy wydaje się być dużo trudniejsze, nawet pomimo wielu lat doświadczenia lub wyjątkowych kompetencji. W wielu krajach azjatyckich ważne są bowiem koligacje i relacje międzyludzkie. Dlatego zanim zaczniemy aplikować, warto poznać jak najwięcej osób, które będą mogły nas polecić w interesującej nas firmie. Warto także rozejrzeć się za firmą, z którą chcielibyśmy się związać na kilka najbliższych lat. Azjaci niechętnie zmieniają miejsce pracy, a raczej pną się po szczeblach kariery w obszarze tej samej organizacji.
Wymienione wyżej różnice nasuwają prosty wniosek. Planując zmianę miejsca zamieszkania, a co za tym ścieżki zawodowej, warto zdobyć jak najwięcej informacji o rynku pracy w danym kraju. Uchroni nas to przed popełnieniem faux pas podczas procesu rekrutacyjnego. Zwiększy także nasze szanse na zdobycie wymarzonej pracy i zapewni rozwój w wybranym przez nas kierunku zawodowym.
We are among the first recruitment agencies and personnel consulting companies in Poland. Since 1991 we have provided recruitment and consulting services to key players operating on the market in Poland.
Jesteśmy jedną z pierwszych agencji rekrutacyjnych i firm doradztwa personalnego w Polsce. Od 1991 roku wspieramy działania HR z zakresu rekrutacji i konsultingu wśród czołowych firm prowadzących działalność na polskim rynku.
2024-11-13
Comments are closed.