Kontakt z drugim człowiekiem jest niezwykle ważny – wszak człowiek jest istotą społeczną i potrzebuje do szczęścia innych. Tymczasem nowoczesna technologia coraz to bardziej ogranicza bezpośrednią komunikację. Owszem – SMSy, komunikatory, media społecznościowe sprawiają, że staje się ona szybsza i prostsza, jednak coraz bardziej zaczyna nam doskwierać poczucie braku kontaktu z innymi. Kwestię tę naświetlić chce Ogólnopolski Dzień Rozmów Twarzą w Twarz, który przypada na 17 grudnia. Mając to na uwadze, chcielibyśmy zastanowić się, jak proces komunikacji wygląda w środowisku zawodowym.
Aby dobrze wykonywać naszą pracę, musimy mieć wszystkie potrzebne do tego informacje, a ich przepływ nie powinien być utrudniony. W innym przypadku wzmaga to frustrację, irytację i może prowadzić do źle wykonanego zadania. Pracownik, którego to spotyka, nie wytrzyma długo w takim środowisku i szybko zacznie szukać innego pracodawcy.
To samo dotyczy wprowadzania nowych procedur, czy też organizowania akcji (np. z zakresu EB) dla zatrudnionych osób. Dowiadywanie się o tym z plotek sprawi, że pracownik straci zaufanie do organizacji. Komunikacja więc zarówno na poziomie firma – pracownik, jaki i pomiędzy współpracownikami jest bardzo ważna. Przez wybuch pandemii została jednak ona znacząco utrudniona – wielu z nas pracuje z domu lub w modelu hybrydowym. Ciężko jest więc się spotkać i porozmawiać twarzą w twarz, a przepływ informacji w takich warunkach jest najlepszy. Tego typu rozmowa jest również bardzo ważna w budowaniu relacji pomiędzy managerem a zespołem. Skraca dystans, pozwala poznać się i zaobserwować potencjalne zmiany w zachowaniu pracownika (np. moment zdemotywowania).
Mimo utrudnień spowodowanych pandemią potrafimy dostosować się do nowych warunków. Odpowiednio ułożona komunikacja wewnętrzna może pomóc w utrzymaniu prawidłowego przepływu informacji i zapewnienia możliwości zbudowania bliskich relacji między członkami zespołu i managerem. Warto tutaj wspomnieć o komunikatorach takich jak Slack lub Microsoft Teams. Umożliwiają one nie tylko czat, lecz również szybkie nawiązanie bezpośredniego połączenia i rozmowę przez kamerkę. Możemy się wówczas widzieć, co w znacznym stopniu oddaje możliwość rozmowy twarzą w twarz. Bardzo istotne jest tutaj jednak, by wykształcić taką kulturę organizacyjną, gdzie naturalnym jest dla każdego, by rozmawiać z włączonymi kamerami. Inne sposoby, które mogą zapewnić odpowiedni przepływ komunikacji to zdecydowanie firmowe blogi lub social media, na których publikowane mogą być najnowsze procesy lub informacje o eventach. Dzięki temu każdy pracownik będzie o nich wiedział, a plotki nie będą mieć racji bytu.
Nie ukrywamy, że komunikacja wewnętrzna może być wyzwaniem – tym bardziej w sytuacji, kiedy pracownicy pracują z różnych miejsc. Odpowiednio zaprojektowana pozwoli na sprawny przepływ newsów, tymczasem ta zbudowana nieumiejętnie będzie źródłem chaosu. Z pomocą może przyjść nam agencja doradztwa personalnego, która dzięki swojej ekspertyzie będzie w stanie wykryć luki w komunikacji wewnętrznej firmy i zaproponuje sposoby, w jaki można je naprawić lub im przeciwdziałać.
Ważną kwestią w funkcjonowaniu organizacji są pracownicy. Rekrutacja pracowników, którzy będą dopasowali do stanowiska powinno być więc dla firmy priorytetem. Nigdy nie było to sprawą prostą – a teraz stało się nawet jeszcze trudniejsze, kiedy to większość rozmów rekrutacyjnych odbywa się w sposób zdalny. Tymczasem spotkanie twarzą w twarz daje bardzo wiele. Pozwala zobaczyć, jak kandydat zachowuje się w kontakcie z drugim człowiekiem, jak wyraża emocje, czy też jak gestykuluje. Te informacje są niezwykle pomocne by, np. zaobserwować, jak człowiek działa w stresie. Obecnie najwięcej rozmów rekrutacyjnych odbywa się wirtualnie, co jak już wspomnieliśmy oczywiście stanowi namiastkę komunikacji twarzą w twarz, jednak nie może jej zastąpić. Pamiętajmy więc, że w przyszłości możemy pracować z tymi osobami, dlatego zachęcamy, by poznać je jak najlepiej już na wstępie. A umożliwić to może spotkanie offline – twarzą w twarz.
We are among the first recruitment agencies and personnel consulting companies in Poland. Since 1991 we have provided recruitment and consulting services to key players operating on the market in Poland.
Jesteśmy jedną z pierwszych agencji rekrutacyjnych i firm doradztwa personalnego w Polsce. Od 1991 roku wspieramy działania HR z zakresu rekrutacji i konsultingu wśród czołowych firm prowadzących działalność na polskim rynku.
2025-01-14
2025-01-07
Comments are closed.