Jak być dobrym managerem? Według nas odpowiedź jest prosta – trzeba porzucić tę ścieżkę, a zamiast niej obrać drogę lidera. Ale co to znaczy? Czy to nie to samo? Otóż nie. Lider to osoba, która kroczy na przedzie. Swoim zachowaniem motywuje innych do działania. Jest inspiracją. Ma swoją wizję i zaraża nią innych, a ludzie chcą za nim podążać.
Pytanie o to, jak być dobrym liderem zadaje sobie wielu. Nie ukrywajmy tego, że nie jest to prosta droga. Jednak krok po kroku wprowadzane dobre praktyki będą mieć pozytywny wpływ na nasz zespół. O czym więc trzeba pamiętać?
Po pierwsze zawsze powinieneś myśleć i mieć na uwadze dobro swoich ludzi. Dbaj o rozwój pracowników. Staraj się wykryć ich talenty i pomóc w ich poszerzaniu. Spotykaj się z nimi, rozmawiaj o tym, z czym się mierzą i pomóż im osiągnąć założone cele. Niezwykle istotna jest więc tutaj też komunikacja. Lider musi mieć ją rozwiniętą na wysokim poziomie. Pamiętajmy jednak, że komunikacja to nie tylko umiejętność formułowania wypowiedzi, lecz również aktywne słuchanie. Według nas ta kompetencja jest nawet istotniejsza. Słuchaj tego, co mówią Ci ludzie. Dzięki temu lepiej zrozumiesz ich potrzeby i problemy. Doceniaj też zespół. Chwal ich, kiedy wykonają dobrą pracę. Jeśli masz możliwość – przyznawaj nagrody. Nie zapominaj też, że feedback jest rzeczą, która wpływa na motywację. Przekazuj więc go na bieżąco. Nie bój się udzielać konstruktywnej informacji zwrotnej – to dzięki niej człowiek wie, w jakim kierunku powinien się rozwijać.
Istotne jest również zachowanie przepływu informacji w firmie – czyli zachowanie transparentności. Dawaj znać zespołowi, jak działa organizacja, z czym się mierzy i jakie cele sobie stawia. Wytłumacz, jaka jest ich w tym rola i w jaki sposób mogą się przyczynić do realizacji celu. Dbaj też o dobrą atmosferę w zespole. Rozwiązuj konflikty, kiedy widzisz, że występują. Bądź sprawiedliwy wobec swoich podwładnych i stosuj się do tych samych zasad, do jakich prosisz, by oni się stosowali. Bądź konsekwentny w tym co robisz i mówisz.
Znajdź czas, aby poznać swoich pracowników. Buduj swoje relacje na wzajemnym szacunku i zrozumieniu, a nie na hierarchii. Nie kontroluj każdego ruchu swoich ludzi. Pozwól im na podejmowanie decyzji i daj im wolność w realizacji swoich zadań. Na końcu chcemy zwrócić jeszcze uwagę na to, że prawdziwy lider nigdy nie przestaje się uczyć i rozwijać. Ciągłe doskonalenie swoich umiejętności i zdobywanie nowej wiedzy pozwoli na lepsze zrozumienie potrzeb swojego zespołu i osiągnięcie celów organizacji.
Starasz się wprowadzić w życie wszystkie zalecenia i być dobrym liderem. Potrzebujesz jednak feedbacku, by wiedzieć, czy idziesz w dobrą stronę. Okazją do niego może być badanie satysfakcji pracowników. Dzięki temu, iż jest przeprowadzane regularnie, możesz dowiedzieć się, jak Twoją pracę ocenia zespół i czy stałeś się dla niego dobrym liderem. W razie problemów w tym zakresie warto zwrócić się też o pomoc do ekspertów pracujących w agencji doradztwa personalnego lub innych firm konsultingowych.
We are among the first recruitment agencies and personnel consulting companies in Poland. Since 1991 we have provided recruitment and consulting services to key players operating on the market in Poland.
Jesteśmy jedną z pierwszych agencji rekrutacyjnych i firm doradztwa personalnego w Polsce. Od 1991 roku wspieramy działania HR z zakresu rekrutacji i konsultingu wśród czołowych firm prowadzących działalność na polskim rynku.
2024-10-17
Comments are closed.