Praca w dużej, międzynarodowej firmie dla wielu z nas zawsze była na liście celów zawodowych. Takie organizacje dają dużo możliwości oraz poczucie stabilizacji. Mamy więc szczęście, że w Polsce swoje siedziby otwiera coraz to więcej przedsiębiorstw tego typu. Jednym z nich są centra usług wspólnych – popularnie nazywane sektorem SSC/BPO. Czym one są, jakich ludzi szukają i jak wygląda rekrutacja pracowników korporacyjnych? Przekonajmy się o tym wspólnie.
Przedsiębiorstwa, o których dziś mowa, świadczą usługi zwykle o charakterze wsparcia (np. IT, księgowość, obsługa zamówień), dla swojej macierzystej organizacji (SSC) lub dla innych firm (BPO). W tym drugim typie przedsiębiorstwa pozbywają się wspomnianych wcześniej procesów i przekazują je do innych firm. Z jakiego powodu tak się dzieje? Oczywiście znaczenie ma tutaj obniżka kosztów. Z drugiej jednak strony wyspecjalizowana jednostka jest w stanie świadczyć usługi o wyższej jakości.
Polska jest znaczącym graczem na tym rynku. Zachodnie korporacje chętnie zlecają wykonywanie takich procesów w naszym kraju. Wraz z kolejnymi latami XXI wieku budowaliśmy sobie pozycję dzięki niskim cenom, a przy tym wysokiej jakości wykonywanych zadań. Co ciekawe – obecnie nie jesteśmy już tak konkurencyjni cenowo, jednak dalej wiele dużych przedsiębiorstw chce tutaj inwestować. Ze względu na dobrych specjalistów powoli wyrabiamy sobie markę miejsca, w którym warto lokować bardziej skomplikowane i zaawansowane procesy (np. outsourcing działalności badawczo – rozwojowej).
Kraków jest największym zagłębiem sektora SSC/BPO, który chętnie otwiera się tutaj ze względu na potencjał pracowniczy. W 2020 roku było to aż 234 firmy! Poza tym miastem jednak są również inne regiony, w których tego typu inwestycje mają miejsce. Warto tutaj wspomnieć o Wrocławiu, Śląsku, Trójmieście, Poznaniu i oczywiście Warszawie. Cechą wspólną jest fakt, iż są to duże miasta, które oferują wykształconą kadrę.
Przejdźmy teraz do tematu rekrutacji – kto ma szanse znaleźć zatrudnienie w SSC/BPO? Podstawową umiejętnością jest znajomość języka angielskiego co najmniej na komunikatywnym poziomie. Ponieważ firmy te zatrudniają wielu cudzoziemców, język ten jest oficjalnym kanałem komunikacyjnym i każda osoba musi go znać. Kolejną ważną umiejętnością są inne języki. Często bowiem praca świadczona jest na rzecz zagranicznych podmiotów. Aby podnieść poziom obsługi klienta, centra usług wspólnych komunikują się z nim w jego rodzimym języku. Jeśli wiec znamy niemiecki, francuski, ale też mniej popularne języki europejskie (np. szwedzki) – to drzwi stoją dla nas otworem.
Bycie poliglotą to jednak nie wszystko – praca w SSC/BPO jest dynamiczna i stresująca. Wobec tego odporność psychiczna jest konieczna. Z drugiej jednak strony może nas męczyć monotonia wykonywania wiecznie tych samych zadań – warto więc wyposażyć się w techniki umożliwiające poradzenie sobie z tą sytuacją. Również umiejętności pracy w zespole i komunikatywność są niezwykle przydatne.
Spójrzmy teraz na SSC/BPO z drugiej strony – czyli zastanówmy się, jakie są wyzwania w procesie rekrutacji pracowników. W wielu przypadkach możemy mówić o rekrutacjach wolumenowych – szczególnie, kiedy otwieramy nowy dział lub też cały oddział! Wówczas do zrekrutowania mamy nawet kilkanaście osób o podobnych kompetencjach, a całkowita liczba stanowisk do obsadzenia może nawet stanowić trzycyfrową liczbę. Tymczasem rynek nie jest nieskończony – trwa więc walka o kandydata. To też sprawia, że częsta zmiana pracy nie jest niczym zaskakujących. Firmy stają więc dodatkowo przed wyzwaniem uzupełnienia braków kadrowych spowodowanych rotacją.
Jak wygląda rekrutacja pracowników korporacyjnych w takich okolicznościach? Przedsiębiorstwa inwestują dużo wysiłku oraz pieniędzy, by ich proces był skuteczny. Oferują więc wynagrodzenie za polecenie pracownika, dbają o odpowiedni candidate experience, tworzą kreatywne kampanie rekrutacyjne (kto z nas nie widział bilbordów na mieście z zachęceniem do pracy?). Na co dzień współpracują również z agencjami rekrutacyjnymi, które mają możliwość dotarcia do innych kandydatów dzięki swojej znaczącej siatce kontaktów. Dodatkowo specjaliści tam pracujący wspierają wewnętrzne działy HR swoją merytoryczną wiedzą z zakresu rekrutacji.
We are among the first recruitment agencies and personnel consulting companies in Poland. Since 1991 we have provided recruitment and consulting services to key players operating on the market in Poland.
Jesteśmy jedną z pierwszych agencji rekrutacyjnych i firm doradztwa personalnego w Polsce. Od 1991 roku wspieramy działania HR z zakresu rekrutacji i konsultingu wśród czołowych firm prowadzących działalność na polskim rynku.
2025-01-14
2025-01-07
Comments are closed.