Brak rozwoju, obok kiepskiej atmosfery, stresujących warunków oraz niezadowalającego wynagrodzenia, to jeden z najczęściej wymienianych powodów zmiany pracy. Związana z nim stagnacja, nuda, powtarzalność, a także charakterystyczne poczucie “stania w miejscu” są głównymi aspektami, dla których ambitni pracownicy coraz odważniej decydują się na rezygnację z dotychczasowego stanowiska i szukanie szczęścia w innej firmie. Jak poradzić sobie z tym trendem? Co zrobić, aby zatrzymać przy sobie najlepszych i tym samym ograniczyć poziom rotacji w swojej firmie? Poznaj 4 sprawdzone kroki, które pozwolą Ci wzmocnić kompetencje swoich pracowników, poprawić ich samopoczucie i satysfakcję z pracy, a dodatkowo ograniczyć poziom zwolnień.
Pierwszym krokiem jest naturalnie wybór ścieżki rozwoju adekwatnej zarówno do stanowiska, jak i preferencji danej osoby. Bowiem wysłanie osób na szkolenie, którego nie chcą, a w dodatku nie potrzebują, przyniesie całkowicie odmienny skutek, ponadto generując przy tym całkowicie zbędne koszty. Aby to zrobić, przydatna okaże się analiza dotychczasowych obowiązków Twoich pracowników:
a. Zakres prac, czyli czym dokładnie się zajmują. Ile czasu poświęcają na wykonywanie konkretnych czynności.
b. Odpowiedzialności, czyli czy ich praca wiąże się z dodatkowym stresem związanym np. z podejmowaniem trudnych decyzji, zarządzaniem dużymi budżetami lub chociażby wyzwaniami stawianymi przez konieczność zarządzania innymi osobami.
c. Obszary, w których poruszają się na co dzień. Czy mają jeden sztywny schemat obowiązków, czy też muszą funkcjonować jednocześnie w kilku “ekosystemach” Twojej firmy.
Gdy ten etap będzie już za Tobą – pora przejść do drugiego, mniej formalnego, czyli zwykłej rozmowy. To ona tak naprawdę dostarczy Ci najwięcej informacji o odczuciach konkretnych osób, ich planach na przyszłość, a w szczególności preferencjach związanych z rozwojem. Często w takich sytuacjach korzysta się także z Development Centre, podczas których assessorzy oceniają osoby uczestniczące w sesji, a następnie przekazują rekomendacje dotyczące obszarów do rozwoju.
Po zebraniu tych wszystkich informacji, otrzymasz odpowiedź na pytanie, jakiego rodzaju szkolenia są pożądane w Twoim zespole.
• Czy większą euforię i zaangażowanie wzbudzą w pracownikach plany nastawione na rozwój umiejętności twardych (konkretna wiedza księgowa, informatyczna, marketingowa itp.)?
• Czy też w ich przypadku lepiej sprawdzą się szkolenia ukierunkowane na umiejętności miękkie (sprzedaż, zarządzanie, wystąpienia publiczne, negocjacje itp.)?
A następnie, z powodzeniem będzie można przejść do kroku numer dwa.
Zgromadzone dane pozwolą Ci na opracowanie w pełni profesjonalnego, a co najważniejsze – długofalowego programu rozwojowego. Musisz bowiem zdawać sobie sprawę, że rozwój kompetencji (tak samo twardych jak miękkich), prowadzących zarówno do podnoszenia kwalifikacji, jak i budowania lojalności oraz przywiązania pracowników jest procesem ciągłym. Jeżeli ma być skuteczny – nie może być w nim mowy o działaniu “na krótką metę” czy organizacji dowolnych szkoleń “od czasu do czasu”. Zaplanuj go tak, aby dotyczył każdego z Twoich pracowników – i aby korzystanie z niego mogło odbywać się w sposób regularny.
Plan rozwojowy w swojej firmie możesz uzależnić chociażby od stażu pracowników – w każdym przepracowanym roku oferując im odpowiednią pulę szkoleń. Możesz również ustalić, aby szkolenia odbywały się bez względu na liczbę przepracowanych lat – regularnie co kilka lub kilkanaście miesięcy. Pamiętaj przede wszystkim, że częstotliwość oraz tematyka szkoleń powinny być w pełni dopasowane do charakteru oraz specyfiki działania Twojej firmy – aby takie plany rozwojowe stały się integralną częścią Twojego przedsiębiorstwa.
Kolejnym krokiem będzie uruchomienie programu szkoleniowo-rozwojowego, którego założenia, sama treść, jak i planowane efekty będą spójne z celami Twojej firmy oraz zainteresowaniami Twoich pracowników. Dostarczysz im fachowej wiedzy, będącej czynnikiem odpowiedzialnym za podnoszenie jakości ich pracy, a także z powodzeniem poprawisz ich pewność siebie oraz zadowolenie z pełnionych obowiązków.
Pamiętaj, aby każde szkolenie lub np. ich seria kończyła się podsumowaniem wyników oraz uzyskanych korzyści. W tym miejscu warto zapytać Twoich pracowników o ich odczucia odnośnie całego projektu – jakie mają spostrzeżenia na jego temat, co im dał, a co by w nim zmienili. Przydatne okażą się też testy sprawdzające jakość nabytej wiedzy i kompetencji. Dzięki temu dowiesz się, co dał im ten program szkoleniowy, co nie do końca się sprawdziło, a przede wszystkim – co musisz zrobić, aby jego kolejne edycje były jeszcze lepsze i przynosiły jeszcze bardziej spektakularne efekty.
Dbałość o rozwój kompetencji pracowników jest świetnym narzędziem służącym do podnoszenia ich kwalifikacji, a także jest jednym ze sposobów przeciwdziałania rosnącej rotacji i niepotrzebnych zwolnień. Aby jednak proces ten był w pełni skuteczny, musi przebiegać zgodnie ze ściśle określonym planem podzielonym na 4 etapy:
1. Zbadanie potrzeb, które pozwoli sprawdzić, jakich kompetencji brakuje Twoim pracownikom lub po prostu, w jakich obszarach chcą się oni realizować.
2. Opracowanie planu, który pomoże w profesjonalnym przygotowaniu całego programu szkoleniowego.
3. Wdrożenie i monitorowanie, które Twoim pracownikom zapewni dostęp do nowej wiedzy i umiejętności, a Tobie da możliwość mierzenia efektów i korzyści dla Twojej firmy.
4. Wyciąganie wniosków i bieżące korekty, dzięki którym sprawisz, że każda kolejna edycja lub kontynuacja programu szkoleniowego będzie jeszcze lepsza.
We are among the first recruitment agencies and personnel consulting companies in Poland. Since 1991 we have provided recruitment and consulting services to key players operating on the market in Poland.
Jesteśmy jedną z pierwszych agencji rekrutacyjnych i firm doradztwa personalnego w Polsce. Od 1991 roku wspieramy działania HR z zakresu rekrutacji i konsultingu wśród czołowych firm prowadzących działalność na polskim rynku.
2024-11-26
2024-11-13
Comments are closed.