Przeglądasz oferty pracy i w każdej z nich widzisz wymagania dotyczące kompetencji miękkich. Jednak najczęściej podczas rekrutacji pracowników firmy koncentrują się na sprawdzeniu tylko technicznych umiejętności. Wydaje się, że jest to dla nich najważniejsze – kandydat musi przecież mieć odpowiednią wiedzę, która umożliwi mu pracę w organizacji. Co jednak z kwestiami miękkimi? Ich zbadanie powinno być obowiązkowym punktem podczas procesu rekrutacji. Jako osoby starające się o zatrudnienie, często nie przykładamy do aspektów miękkich zbyt dużej wagi. Tymczasem wielu kandydatów jest odrzucanych z powodu kompetencji społecznych. Z tego też powodu warto podejść do tematu poważnie.
Jeśli mamy się dobrze przygotować do spotkania rekrutacyjnego, to powinniśmy najpierw wiedzieć, czego możemy się spodziewać. W literaturze HRowej często możemy natknąć się na informację, że wywiad kompetencyjny z powodzeniem stosuje się do sprawdzenia kwestii miękkich. Technika ta opiera się na założeniu, że znając przeszłe zachowania, możemy wywnioskować, jak kandydat będzie się zachowywał w nowej pracy. Dlatego zarówno pytania, jak i sposób ich zadawania są połączone z preferowanymi zachowaniami wymaganymi na danym stanowisku.
Nie wydaje się trudno odpowiedzieć na pytanie: „opowiedz o sytuacji, kiedy musiałeś współpracować z konfliktową osobą” prawda? Musimy jednak przywołać taką historię, a potem zgrabnie ją opowiedzieć, tak by rozmówca dostał wszystkie potrzebne dla niego informacje. Dodatkowo rekrutacja pracowników to stresująca sytuacja, która nie ułatwi nam sprawy
Pomocną techniką w dobrym wypadnięciu podczas rekrutacji jest model STAR. Jest to akronim czterech, angielskich słów (situation – sytuacja, task – zadanie, action – działanie, result – rezultat), dzięki których zastosowaniu jesteśmy w stanie dokładnie przedstawić nasze umiejętności miękkie. Czego nas uczy ta technika? Słysząc pytanie o nasze poprzednie doświadczenie, najpierw opisz krótko samą sytuację, w której musiałeś podjąć działanie. Następnie wyjaśnij, jakie wyzwanie przed Tobą stanęło i co było od Ciebie oczekiwane. Teraz czas na akcje – w jaki sposób rozwiązałeś to zdarzenie? Jakie działania podjąłeś? Zakończ swoją historię przedstawieniem efektów Twoich działań. Jaki był ich rezultat? Przedstaw wnioski, jakie wyciągnąłeś i czego się nauczyłeś. Możesz również ocenić z perspektywy czasu swoje zachowanie i opisać, co następnym razem zrobiłbyś inaczej.
Znamy już teorię – przypatrzmy się teraz, w jaki sposób możemy formułować nasze odpowiedzi, korzystając z modelu STAR. Na tapetę weźmy wspomniane już wcześniej pytanie, czyli: „opowiedz o sytuacji, kiedy musiałeś współpracować z konfliktowymi osobami”. Bez naszej techniki zapewne Twoja odpowiedź mogłaby brzmieć: „W poprzedniej firmie miałem w zespole osobę, która każdą próbę zwrócenia uwagi traktowała jak personalny atak na siebie. Praca z nią była dla mnie bardzo trudna i stresująca”. Czegoś tutaj brakuje prawda? Mamy krótki opis sytuacji, ale dla rekrutera nic z tego nie wynika. Nie wie on, jak się zachowałeś, czy też jakimi umiejętnościami się wykazałeś. STAR pozwala nam na kompleksowe opowiedzenie historii:
„W poprzedniej firmie miałem w zespole osobę, która każdą próbę zwrócenia uwagi traktowała jak personalny atak na siebie. Jako że byłem najdłużej pracującą osobą w zespole, oczekiwano ode mnie dbałości o jakość pracy innych ludzi i dawanie innym feedbacku. Zachowanie tej osoby powodowało napiętą atmosferę w zespole oraz konflikty. Najpierw starałem się rozmawiać ze współpracownikiem i wyjaśnić, że feedback ma służyć jego rozwojowi i wydajniejszej pracy, a przyświecają nam jedynie dobre intencje. Starałem się też dociec, co jest powodem takiej reakcji. Niestety uwagi nie trafiały, błędy były dalej popełniane, a nieporozumienia się nawarstwiały. Pomimo trudności wiedziałem, że muszę pozostać spokojny i opanowany, a także asertywnie komunikować się z tą osobą.
Kiedy jednak moje próby rozmów nie przyniosły rezultatów, udałem się do naszego managera. Przedstawiłem sytuację, pokazałem szereg przykładów, a także konsekwencje, jakie ponosi firma i zespół z zaistniałej sytuacji. Manager zbadał sprawę, przeprowadził kilka rozmów z tą osobą i wysłał ją na szkolenie z przyjmowania feedbacku. Po kilku tygodniach zauważyłem, że kolega słucha naszych uwag, stosuje się do nich i co najważniejsze, nie traktuje ich jako ataków. Na przyszłość myślę, że szybciej zareaguję – tzn. porozmawiam z taką osobą, a także pójdę do managera – nauczyłem się już, że trzeba prosić o pomoc”.
Co myślisz o takiej wypowiedzi? Przedstawia dokładnie sytuację oraz umiejętności miękkie, jakimi się wykazaliśmy. Osoba z historii sprawia wrażenie bycia opanowaną w trudnych sytuacjach, asertywną, której zależy na dobru firmy i zespołu. Dodatkowo, jeśli nie radzi sobie z sytuacją, potrafi zwrócić się do innych o pomoc oraz wyciągnąć wnioski na przyszłość. Konsultanci tworząc oferty pracy i prowadząc rekrutację pracowników, szukają właśnie takich osób. Odpowiednie formułowanie odpowiedzi pozwoli im szybciej dostrzec w Tobie kandydata, którego poszukują. Dlatego przed rozmową rekrutacyjną warto przemyśleć swoje umiejętności miękkie oraz przyjrzeć się przeszłym zachowaniom, które mogą je potwierdzić.
We are among the first recruitment agencies and personnel consulting companies in Poland. Since 1991 we have provided recruitment and consulting services to key players operating on the market in Poland.
Jesteśmy jedną z pierwszych agencji rekrutacyjnych i firm doradztwa personalnego w Polsce. Od 1991 roku wspieramy działania HR z zakresu rekrutacji i konsultingu wśród czołowych firm prowadzących działalność na polskim rynku.
2024-11-26
2024-11-13
Comments are closed.