Praca rekrutera to ciężki kawałek chleba. Gonią Cię terminy, czujesz stałą presję wynikającą z konieczności jak najszybszego obsadzenia wakatów (oczywiście nie tracąc przy tym na jakości!). Tymczasem dobrych kandydatów jest jak na lekarstwo, a konkurencja o nich duża. Nie ułatwia Twojej sytuacji fakt, że czasem kandydat nagle urywa kontakt. Czy pomyślałeś jednak, że winnym tego zdarzenia możesz być Ty? A dokładniej – zły candidate experience.
Candidate experience tłumaczymy jako „doświadczenie kandydata”. Dotyczy ono procesu rekrutacyjnego, w którym bierze on udział. Czego dokładnie? Jego wrażeń i opinii na temat tego, jak ów proces wyglądał, co się mu podobało, a co nie było odpowiednie. Warto podkreślić, że mówimy tutaj o całości wrażeń kandydata – wyniesionych nie tylko ze spotkań rekrutacyjnych. Zaczynamy dbać więc o ten aspekt już podczas tworzenia ogłoszenia o pracę, by następnie przejść do początkowego kontaktu z rekruterem (emaile / rozmowy telefoniczne) i szeregu spotkań. Proces kończy się wraz ze złożeniem oferty (lub odrzuceniem kandydata) i dalszych kroków w związku z jej przyjęciem bądź rezygnacją.
Zadajmy sobie teraz pytanie – czemu jest tak istotne, by dbać o candidate experience? Wyniesione doświadczenie z rekrutacji będzie mieć wpływ na to, jak dana osoba postrzegać będzie naszą organizację. Jeśli nawet kandydat nie dostanie oferty, jednak proces będzie przebiegać prawidłowo – istnieje ogromna szansa, że człowiek ten zaaplikuje do nas ponownie. Niewłaściwe potraktowanie kandydata skutkuje nie tylko zamknięciem sobie tych drzwi, lecz również wzrasta ryzyko rozpowszechnienia się negatywnych informacji o naszej firmie. Niezadowolone osoby są bowiem bardziej skłonne do dzielenia się swoim doświadczeniem dalej. Negatywne skutki złego candidate experience potwierdzają badania przeprowadzone podczas tworzenia raportu Candidate Experience w Polsce 2019 przez eRecruiter i Great Digital. Według nich aż 68% badanych nie zaaplikuje ponownie do firmy, a aż 55% podzieli się negatywną opinią w razie wyniesienia złych doświadczeń z rekrutacji.
Nikt z nas nie chce, żeby kontakt z perspektywicznym kandydatem się urwał. Musimy więc wiedzieć o tym, jakich błędów nie należy robić. Pamiętaj, żeby zawsze pozostać w kontakcie z chętnym do podjęcia pracy. Nie wymagamy oczywiście bycia dostępnym 24/7, jednak jeśli nie możesz odebrać telefonu w danym momencie – oddzwoń, gdy będziesz mieć chwilę. Informuj również człowieka, jaki jest status jego rekrutacji. To samo dotyczy feedbacku – jeśli umówiliście się na konkretny dzień – wróć do niego właśnie w tym terminie. Pamiętaj przy tym, że brak informacji, to również informacja.
Spóźnianie się na rozmowy jest poważnym błędem. Naturalnie czasem nie przewidzimy niektórych sytuacji, jednak zawsze warto dać znać rozmówcy z wyprzedzeniem, że będziemy kilka minut później.
Prowadząc samą rozmowę, trzeba pamiętać, aby być do niej przygotowanym. Oznacza to, że wiesz, czym się kandydat zajmuje (przejrzałeś jego CV), a także masz szereg danych na temat stanowiska, na które aplikuje. Znajomość obowiązków i specyfiki pracy jest więc obowiązkowa. A co w sytuacji, kiedy kandydat zada Ci pytanie, na które nie znasz odpowiedzi? Zdarza się najlepszym – poinformuj wówczas go, że dopytasz i wrócisz z odpowiedzią – np. poprzez email. Bardzo złe wrażenie sprawia jednak, kiedy nie znasz odpowiedzi na żadne pytanie kandydata. Dotyczy to szczególnie tych najprostszych np. związanych z lokalizacją biura. Zastanów się więc, co Ty chciałbyś wiedzieć o stanowisku i już przed rozpoczęciem rozmów dopytaj o to hiring managera.
Jeśli natomiast potrzebujesz zatrudnić wykwalifikowanego specjalistę i szkoda Ci czasu na pomyłki, polecamy skontaktować się z agencją rekrutacyjną doświadczoną w rekrutacjach na dany typ stanowisk.
We are among the first recruitment agencies and personnel consulting companies in Poland. Since 1991 we have provided recruitment and consulting services to key players operating on the market in Poland.
Jesteśmy jedną z pierwszych agencji rekrutacyjnych i firm doradztwa personalnego w Polsce. Od 1991 roku wspieramy działania HR z zakresu rekrutacji i konsultingu wśród czołowych firm prowadzących działalność na polskim rynku.
2025-01-14
2025-01-07
Comments are closed.