Motywacja jest hasłem coraz bardziej popularnym, nie tylko w kontekście biznesu. Wiele mówi się o tym, co może zmotywować zatrudnioną osobę do efektywnego działania. Ważne jest jednak także, aby być świadomym czynników, które mogą zdemotywować pracownika. Jest ich całe mnóstwo, a wiele z nich jest kwestią bardzo indywidualną. Można je jednak podzielić na trzy grupy.
Jeśli chcesz, aby Twój pracownik stracił motywację do pracy, weź pod uwagę kwestie organizacyjne, które wpływają na jego codzienną pracę. Przede wszystkim wyceń jego wkład w sukces firmy, a następnie znacząco obniż wynagrodzenie, jakie otrzymuje. Nie przekazuj mu informacji o tym, co dzieje się w organizacji, najlepiej nie przekazuj mu informacji w ogóle. Brak informacji, to brak dodatkowych pytań, a więc więcej czasu wolnego. Nie interesuj się także zdaniem swoich pracowników. Badanie satysfakcji pracowników to niepotrzebne działanie, którego i tak nikt nie doceni. W utrzymaniu stałego poziomu demotywacji jest także ważna ciągła kontrola. Zarządzaj pracownikami tak, aby nie mieli poczucia swobody w podejmowaniu decyzji czy kreowaniu pomysłów.
Demotywując swojego pracownika, nie zapomnij o obszarze relacji, zarówno z zespołem, jak i z przełożonymi. Pamiętaj o tym, aby nie dopuścić do integracji osób współpracujących ze sobą. Dobre relacje będą działać na niekorzyść procesu demotywowania. Staraj się również nie dawać pracownikowi feedbacku w pracy. Jeśli nie dostanie informacji zwrotnej, nie będzie wiedział co ma robić i w jaki sposób, zadziała to zdecydowanie demotywująco. Pamiętaj także o tym, aby nie doceniać go za jego wysiłek i ciężką pracę. Pomoże Ci także faworyzowanie niektórych członków zespołu, a pomijanie innych, szczególnie tych, którym zależy na zdobyciu Twojego uznania. Koniecznie zablokuj pracownikom możliwość komunikowania się ze sobą. Osobne boxy, blokada komunikatorów online czy odgórnie ustalony grafik przerw będzie z pewnością działał odpowiednio demotywująco.
Oprócz wspomnianych wyżej obszarów organizacyjnych czy relacyjnych, pracownika demotywują również kwestie związane bezpośrednio z wykonywanymi obowiązkami. Aby utrzymać stały poziom demotywacji, praca powinna być nudna i mało rozwojowa. Najlepiej, jeśli obowiązki będą znacznie odbiegały od zakresu kompetencji i zainteresowań pracownika. Powinny także być niedopasowane do czasu, jakim pracownik dysponuje w godzinach pracy. Pamiętaj o tym, że bardzo demotywujący jest brak rozwoju. Dlatego nie informuj pracownika o możliwościach poszerzania jego wiedzy czy kompetencji. Jeśli umożliwisz mu udział w interesujących go szkoleniach, z pewnością wzrośnie poziom jego motywacji.
Wszystkie powyższe działania zdecydowanie pozwolą szybko i efektywnie zdemotywować pracownika. Artykuł został oczywiście napisany w formie antyporadnika. Jeśli chcesz, aby Twój pracownik miał odpowiedni poziom satysfakcji z wykonywanej pracy oraz pozostał zmotywowany – zrób dokładnie odwrotnie niż jest to opisane wyżej. 🙂 Możesz także skorzystać z pomocy agencji doradztwa personalnego.
Jesteśmy jedną z pierwszych agencji rekrutacyjnych i firm doradztwa personalnego w Polsce. Od 1991 roku wspieramy działania HR z zakresu rekrutacji i konsultingu wśród czołowych firm prowadzących działalność na polskim rynku.
Jesteśmy jedną z pierwszych agencji rekrutacyjnych i firm doradztwa personalnego w Polsce. Od 1991 roku wspieramy działania HR z zakresu rekrutacji i konsultingu wśród czołowych firm prowadzących działalność na polskim rynku.
Comments are closed.