Narzędzia Direct Search

Nowoczesny rekruter (tym bardziej ten działający w najbardziej wymagających sektorach gospodarki) nie opiera się jedynie na publikowaniu ogłoszeń. Z tego źródła bowiem rzadko kiedy udaje nam się pozyskać wartościowych kandydatów (jeśli już jacyś się zgłoszą). Rynek wymusił odwrócenie schematu – teraz to rekruterzy poszukują kandydata, a następnie kontaktują się z nim i zachęcają do zmiany pracy.

Trudna sztuka direct search

Metoda taka nazywana jest direct search – czyli poszukiwaniem bezpośrednim. Pozwala dotrzeć do pasywnych kandydatów. Najczęściej w tym celu wykorzystuje się zasoby internetu. Nie jest to jednak proste zadanie – sieć jest ogromna i znalezienie w niej interesujących nas osób, może zająć ogromną ilość czasu. Nieodłącznym elementem każdego direct search powinny być więc techniki, które umożliwiają nam targetowanie naszych zapytań.

Możesz teraz się zastanawiać – korzystam z direct search poprzez Linkedin – do sprawnego użytkowania tego portalu, nie potrzebuję więc dodatkowych narzędzi. Czy na pewno? Zapoznaj się z boolean oraz x-ray search, wypróbuj i sam przekonaj się, jakie będą rezultaty. Wiedzę tą możesz wykorzystać w awaryjnych sytuacjach.

Boolean search               

Jest to technika umożliwiająca wyszukiwanie w oparciu o operatory logiczne, czyli: AND (i), NOT (nie), OR (albo). AND zawęża możliwości wyszukiwania, tzn. dostajemy tylko wyniki, które zwierają w sobie wskazane przez nas słowa. NOT wyklucza wskazaną przez nas frazę z wyszukiwania. OR natomiast rozszerza zakres – otrzymujemy rezultaty zawierające wszystkie podane przez nas słowa.

Tyle z teorii – spójrzmy teraz na przykłady:

  • Programista AND Python – dzięki temu wyświetlą się nam profile osób, które mają w nich zawarte te dwa słowa.
  • Programista NOT Java – otrzymujemy programistów, którzy nie znają javy.
  • Programista OR developer – prowadząc rekrutację, zdajesz sobie sprawę, że nazwy stanowisk mogą być różne. Żeby nie ograniczyć swoich możliwości, przydatny jest więc OR, dzięki któremu dostajemy zarówno te profile, które mają wpisane programista, a także te, w których pojawia się słowo developer.

Aby w pełni skorzystać z możliwości boolean search, trzeba również znać:

  • nawiasy – umożliwiają tworzenie wieloskładnikowych zapytań,
  • cudzysłów – wyszukujemy konkretną frazę – słowa występują po sobie jedno po drugim.

To teraz postarajmy się znaleźć osobę, która jest programistą Java i dodatkowo zna Spring. Nie chcemy zatrudnić seniora. Jak będzie wyglądać nasze zapytanie? Może np. tak: (developer OR programista OR engineer) AND (Java AND Spring) NOT (senior). Im więcej szczegółów będzie zawarte w zapytaniu, tym bardziej trafne wyniki uzyskasz i oszczędzisz dużo czasu na przeszukiwaniu internetu.

X – ray search

Wiemy, jak tworzyć zapytania, by dostać wyniki jak najbardziej wpasowujące się w nasze potrzeby. Gdzie jednak z nich korzystać? Niektóre strony umożliwiają wpisywanie formuł w swoje wyszukiwarki. Wiele z nich nie ma jednak takiej opcji. Dlatego my chcielibyśmy zaproponować Wam x-ray search, który dzięki Google umożliwia przeszukanie zasobów każdej strony bez otwierania jej. W jaki sposób?

Jeśli masz dosyć operatorów i tworzenia wieloskładnikowych fraz, to musimy Cię zmartwić. Ta technika direct search również na nich bazuje. Najczęściej będziemy korzystać z:

  • site:  – informuje Google, jaką stronę chcemy przeczesać.
  • intitle: – czasem w tytule strony znajdują się konkretne wyrażenia (np. profil) – wpisanie odpowiedniego sformułowania pozwoli nam na sprawdzenie, jedynie tych obszarów danej strony.
  • inurl: – działa na podobnej zasadzie jak intitle:, z tą różnicą, że dotyczy adresu url strony.

Skąd możesz wiedzieć, co wpisać w intitle: i inurl:? Najlepszym sposobem jest otworzenie kilku podstron z interesującej Cię witryny i zapisanie, jakie słowa się na nich pojawiają.

Ponownie – przejdźmy jednak do przykładów. Weźmy gotowe wcześniej wyrażenie z boolean search i spróbujmy odnaleźć osoby o takim profilu na Linkedin. Nasz x-ray search może wyglądać w taki sposób: site:pl.linkedin.com/in/ OR site:pl.linkedin.com/pub/ (developer OR programista OR engineer) AND (Java AND Spring) NOT (senior).

Dlaczego warto korzystać?

Ciężko jest znaleźć kandydata do pracy. Ci najbardziej rozchwytywani dostają kilka ofert dziennie. Wobec tego warto dotrzeć do innych osób – takich, które niekoniecznie mają swoje profile na Linkedin lub innym popularnym portalu. Obie opisane dziś techniki direct search mogą to umożliwić. Dodatkowo znacznie skracają one czas na wyszukiwanie – co w pracy rekrutera ma ogromne znaczenie.

Comments are closed.