Kontakt z drugim człowiekiem jest niezwykle ważny – wszak człowiek jest istotą społeczną i potrzebuje do szczęścia innych. Tymczasem nowoczesna technologia coraz to bardziej ogranicza bezpośrednią komunikację. Owszem – SMSy, komunikatory, media społecznościowe sprawiają, że staje się ona szybsza i prostsza, jednak coraz bardziej zaczyna nam doskwierać poczucie braku kontaktu z innymi. Kwestię tę naświetlić chce Ogólnopolski Dzień Rozmów Twarzą w Twarz, który przypada na 17 grudnia. Mając to na uwadze, chcielibyśmy zastanowić się, jak proces komunikacji wygląda w środowisku zawodowym.
Aby dobrze wykonywać naszą pracę, musimy mieć wszystkie potrzebne do tego informacje, a ich przepływ nie powinien być utrudniony. W innym przypadku wzmaga to frustrację, irytację i może prowadzić do źle wykonanego zadania. Pracownik, którego to spotyka, nie wytrzyma długo w takim środowisku i szybko zacznie szukać innego pracodawcy.
To samo dotyczy wprowadzania nowych procedur, czy też organizowania akcji (np. z zakresu EB) dla zatrudnionych osób. Dowiadywanie się o tym z plotek sprawi, że pracownik straci zaufanie do organizacji. Komunikacja więc zarówno na poziomie firma – pracownik, jaki i pomiędzy współpracownikami jest bardzo ważna. Przez wybuch pandemii została jednak ona znacząco utrudniona – wielu z nas pracuje z domu lub w modelu hybrydowym. Ciężko jest więc się spotkać i porozmawiać twarzą w twarz, a przepływ informacji w takich warunkach jest najlepszy. Tego typu rozmowa jest również bardzo ważna w budowaniu relacji pomiędzy managerem a zespołem. Skraca dystans, pozwala poznać się i zaobserwować potencjalne zmiany w zachowaniu pracownika (np. moment zdemotywowania).
Mimo utrudnień spowodowanych pandemią potrafimy dostosować się do nowych warunków. Odpowiednio ułożona komunikacja wewnętrzna może pomóc w utrzymaniu prawidłowego przepływu informacji i zapewnienia możliwości zbudowania bliskich relacji między członkami zespołu i managerem. Warto tutaj wspomnieć o komunikatorach takich jak Slack lub Microsoft Teams. Umożliwiają one nie tylko czat, lecz również szybkie nawiązanie bezpośredniego połączenia i rozmowę przez kamerkę. Możemy się wówczas widzieć, co w znacznym stopniu oddaje możliwość rozmowy twarzą w twarz. Bardzo istotne jest tutaj jednak, by wykształcić taką kulturę organizacyjną, gdzie naturalnym jest dla każdego, by rozmawiać z włączonymi kamerami. Inne sposoby, które mogą zapewnić odpowiedni przepływ komunikacji to zdecydowanie firmowe blogi lub social media, na których publikowane mogą być najnowsze procesy lub informacje o eventach. Dzięki temu każdy pracownik będzie o nich wiedział, a plotki nie będą mieć racji bytu.
Nie ukrywamy, że komunikacja wewnętrzna może być wyzwaniem – tym bardziej w sytuacji, kiedy pracownicy pracują z różnych miejsc. Odpowiednio zaprojektowana pozwoli na sprawny przepływ newsów, tymczasem ta zbudowana nieumiejętnie będzie źródłem chaosu. Z pomocą może przyjść nam agencja doradztwa personalnego, która dzięki swojej ekspertyzie będzie w stanie wykryć luki w komunikacji wewnętrznej firmy i zaproponuje sposoby, w jaki można je naprawić lub im przeciwdziałać.
Ważną kwestią w funkcjonowaniu organizacji są pracownicy. Rekrutacja pracowników, którzy będą dopasowali do stanowiska powinno być więc dla firmy priorytetem. Nigdy nie było to sprawą prostą – a teraz stało się nawet jeszcze trudniejsze, kiedy to większość rozmów rekrutacyjnych odbywa się w sposób zdalny. Tymczasem spotkanie twarzą w twarz daje bardzo wiele. Pozwala zobaczyć, jak kandydat zachowuje się w kontakcie z drugim człowiekiem, jak wyraża emocje, czy też jak gestykuluje. Te informacje są niezwykle pomocne by, np. zaobserwować, jak człowiek działa w stresie. Obecnie najwięcej rozmów rekrutacyjnych odbywa się wirtualnie, co jak już wspomnieliśmy oczywiście stanowi namiastkę komunikacji twarzą w twarz, jednak nie może jej zastąpić. Pamiętajmy więc, że w przyszłości możemy pracować z tymi osobami, dlatego zachęcamy, by poznać je jak najlepiej już na wstępie. A umożliwić to może spotkanie offline – twarzą w twarz.
Jesteśmy jedną z pierwszych agencji rekrutacyjnych i firm doradztwa personalnego w Polsce. Od 1991 roku wspieramy działania HR z zakresu rekrutacji i konsultingu wśród czołowych firm prowadzących działalność na polskim rynku.
Jesteśmy jedną z pierwszych agencji rekrutacyjnych i firm doradztwa personalnego w Polsce. Od 1991 roku wspieramy działania HR z zakresu rekrutacji i konsultingu wśród czołowych firm prowadzących działalność na polskim rynku.
Comments are closed.