Firmy od kilku lat borykają się z problemem znalezienia odpowiednich kandydatów do pracy. Doświadczonych osób z ekspercką wiedzą jest na rynku mniej niż ofert dla nich. Z tego względu rekrutacja specjalistów przysparza wielu problemów. Jedną ze strategii, która umożliwi nie tylko przyciągnięcie dużej ilości osób i odpowiednie sprawdzenie ich kompetencji, lecz również zbudowanie odpowiedniej marki pracodawcy na rynku, jest stworzenie ciekawego i intrygującego procesu rekrutacyjnego.
Dziś chcielibyśmy przyjrzeć się najdziwniejszym rekrutacjom i to nie tylko takim z wykorzystaniem chat botów, czy sesji AC… Innowacyjne procesy mogą dotyczyć różnych obszarów – wykorzystania AI, VR czy np. grywalizacji. Łączy je jednak nowatorskie podejście do tematu rekrutacji oraz wypromowanie firmy na rynku. Korzyści dla organizacji są więc dużo większe – większa liczba kandydatów w danym procesie, większa szansa na znalezienie idealnego kandydata, zwiększenie rozpoznawalności marki, a co za tym idzie większa baza potencjalnych, przyszłych kandydatów.
Jedna z czołowych firm konsultingowych, PwC postanowiła połączyć działania online i offline, tak by jak najbardziej zmaksymalizować efekty swojej akcji. Kandydaci musieli zmierzyć się więc z wyzwaniem, które stanowiło fikcyjne przedsiębiorstwo NanoShadow. Przez kilka tygodni zainteresowani śledzili informacje na temat organizacji i zbierali na jej temat dane, tak by podczas finałowego eventu, który odbywał się w biurach PwC, uczestnicy musieli przeprowadzić audyt tego przedsiębiorstwa. Już po 48 godzinach najlepsi dostawali oferty pracy.
Inną drogę wybrała kolejna duża korporacja, czyli HCL. Tutaj postanowiono wykorzystać siłę social mediów, a dokładniej Twittera. Organizacja przez dwa tygodnie wrzucała na swój profil pytania związane z kompetencjami wymaganymi w przyszłej pracy. W drugim etapie znalazło się 100 najlepszych osób, które tym razem musiały odpowiadać na bardziej skomplikowane pytania – co ciekawe jednak jedynie z obszaru, które sami wybrali. Ci, którym poszło najlepiej, zostali zatrudnieni w firmie.
Dotychczas obracaliśmy się w rekrutacjach wykorzystujących Internet i nowe technologie – tymczasem Campgemini podeszło do tematu całkowicie inaczej. Zorganizowali oni IT Survival, czyli 3-dniowy obóz przetrwania! Podczas niego kandydaci byli sprawdzani z obszaru umiejętności technicznych. Znalazło się również miejsce na zadania bardziej integracyjne oraz takie diagnozujące kompetencje miękkie i pracę w zespole (np. budowanie katapulty, strzelanie z łuku). Był to ostatni etap rekrutacji dla absolwentów i studentów, którzy chcieli rozpocząć swoją przygodę z IT.
Escape roomy cieszą się dużą popularnością – potrafiła wykorzystać to firma Goyello, która w takich pokojach zamknęła kandydatów w 8 zespołach po 3-5 osób każdy. Aby wydostać się z pułapki, musieli rozwiązać zagadki. Oczywiście konieczne było wykorzystywanie nie tylko logicznego myślenia, lecz również umiejętności koniecznych na stanowisku programisty.
Ostatnim procesem, który chcieliśmy Wam opisać, jest ten przeprowadzony przez firmę Saatchi & Saatchi. Stworzyli oni aplikację mobilną, która umożliwiała dzielenie się swoimi pomysłami (w formie werbalnej lub obrazków/zdjęć), które następnie były ocenianie przez dyrektora kreatywnego i odsyłane wraz z feedbackiem. Jeśli ktoś znacząco się wyróżniał, a także nie zrażał po początkowej negatywnej informacji zwrotnej, dostawał zaproszenie do wzięcia udziału w rekrutacji.
Ciekawy proces rekrutacyjny niewątpliwie stanowi dobre narzędzie EB wpływające na nasz wizerunek, a przy tym usprawnia proces rekrutacji specjalistów. Podczas jego tworzenia musimy jednak uważać na to, by w parze z oryginalnością i innowacyjnością, szło realne sprawdzenie umiejętności kandydatów. Idealny proces będzie więc diagnozował kompetencje równie dobrze co Assessment Center, a przy tym będzie na tyle innowacyjny, że przyciągnie wielu kandydatów i wzmocni naszą markę pracodawcy.
Jesteśmy jedną z pierwszych agencji rekrutacyjnych i firm doradztwa personalnego w Polsce. Od 1991 roku wspieramy działania HR z zakresu rekrutacji i konsultingu wśród czołowych firm prowadzących działalność na polskim rynku.
Jesteśmy jedną z pierwszych agencji rekrutacyjnych i firm doradztwa personalnego w Polsce. Od 1991 roku wspieramy działania HR z zakresu rekrutacji i konsultingu wśród czołowych firm prowadzących działalność na polskim rynku.
Comments are closed.