Wdrożenie nowego pracownika powinno przebiegać na tyle szybko i sprawnie, jak to tylko możliwe. Każdy nowy pracownik to pewne zmiany, które mogę wpływać destabilizująco na pracę całej firmy. Jak sprawić, by nowa osoba szybko i płynnie wdrożyła się do pracy?
Proces adaptacji nowych pracowników, gdy nie jest przeprowadzany właściwie może stać się czynnikiem rozpraszającym i dezorganizującym pracę całego zespołu. Dlatego tak istotne jest, by każda firma posiadała swój plan wdrożenia nowego pracownika. Podstawowym celem owego planu jest pełne przysposobienie do pracy nowej osoby, w sposób jak najbardziej szybki i efektywny, a zarazem kompleksowy i naturalny. Każdy najmniejszy błąd w procesie wdrażania, bardzo szybko odbije się czkawką. Może wpłynąć na późniejszą efektywności pracownika czy liczbę popełnianych błędów. Sprawi, że zatrudniona osoba nie będzie czuła przynależności do struktur firmowych. A stąd tylko krok do fluktuacji kadr. Warto zatem, by onboarding pracownika stał się udziałem i zasługą całego zespołu.
Plan wdrażania nowego pracownika, to proces, który w zależności od firmy, jej struktury organizacyjnej, danego stanowiska, czy doświadczenia pracownika, może przebiegać kilka dni, tygodni, a nawet miesięcy. Istotne, by w tym czasie zadziały się pewne procesy, wywołujące określone skutki. Większość pracowników preferowałaby znalezienie się w otoczeniu usystematyzowanym i zaplanowanym na realizację konkretnych celów niż w takim, w którym wszystko dzieje się samo z siebie, bez większego ładu i składu. Nie oznacza to jednak, że dobór metod, jak i sam plan muszą mieć sztywno określone ramy. Dobry plan wdrożenia nowego pracownika powinien charakteryzować się elastycznością, pod potrzebę zarówno osoby, jak i danej chwili. Różni ludzie mają różne tempo przyswajania wiedzy i rozwoju swoich umiejętności. Nie możemy także zapomnieć o stresie związanym z pierwszymi dniami w nowym miejscu pracy, udzielającym się niemalże każdemu debiutantowi.
Onboarding zacznijmy od spotkania nowego pracownika z jego bezpośrednim przełożonym. To właśnie w tym momencie powinniśmy przedstawić plan wdrożenia, z podziałem na role, etapy i czas. Przełożony wyznacza „Anioła”, czyli osobę, która zostaje opiekunem podczas pierwszych dni adaptacji nowego pracownika. Do zadań Anioła należy zaznajomienie nowicjusza z jego miejscem pracy, oraz najbliższymi współpracownikami. Ponadto wprowadzenie go we wszelkiego rodzaju regulaminy, procedury, dress code, jak i zwyczaje panujące w danej firmie, czy zespole. Głównym zadaniem jest jednak udzielanie życzliwych odpowiedzi na wszystkie pytania zadane przez debiutanta. W szczególności te, które mogą wydawać się oczywiste z punktu widzenia innych osób. Istotne jest, aby „aniołowaniem” zajmowała się osoba z odpowiednim stażem w firmie, znająca dokładnie jej historię, wewnętrzne struktury i standardy.
Dobrą praktyką, szczególnie zachęcającą potencjalnych kandydatów, jest stworzenie wewnątrz firmowej obiegówki. Jest to plan spotkań nowego pracownika z przełożonym, kierownikiem bądź managerem każdego działu w firmie. Obiegówka, w zależności od złożoności struktur firmowych, może dotyczyć całej firmy, danego jej departamentu, czy działu. Ważne, aby nowa osoba poznała pracę innych, zrozumiała ją i poczuła się częścią większego zespołu, w którym każdy element tworzy spójną całość. System też wpływa na umocnienie lojalności wobec firmy, ponieważ nowa osoba widzi możliwości dalszego rozwoju. Pozwala zrozumieć i docenić otwartość firmy oraz ciężką pracę innych osób. Kalendarz takich spotkań dla nowicjusza ustala jego Anioł w porozumieniu z osobami, które mają być elementami składowymi tejże obiegówki.
Istotne, by ustalić docelowy czas realizacji takich spotkań zapoznawczych. Optymalnym czasem wydaje się pierwsze pół roku pracy. W pierwszych dniach i tygodniach, warto spotkać się z osobami, które zaznajomią nas z kulturą organizacyjną i dobrymi praktykami w firmie. Opowiedzą także trochę o zabezpieczeniach, programach i wykorzystywanych systemach informatycznych oraz sposobie przepływu informacji. Później spotkania mogą odbywać się rzadziej i w większych grupach, zrzeszających nowych pracowników, co nie naruszy czasu pracy osób, które daną obiegówkę muszą poprowadzić.
Warto uznać, że nie zawsze szybko znaczy dobrze. Pamiętajmy, że im bardziej pracownik doceni firmę w pierwszych dniach pracy, tym większe będzie jego długotrwałe zaangażowanie w sprawy organizacji.
Tego typu działania bez wątpienia przynoszą również wymierne korzyści w kreowaniu pozytywnego wizerunku naszego przedsiębiorstwa. Nie tyle w wewnętrznych jego strukturach, co wśród naszych klientów i osób potencjalnie zainteresowanych pracą dla nas. Prosta organizacja dbałości o nowego pracownika od pierwszego dnia, pozwala mu szybciej wdrożyć się do efektywnej pracy. Firmie natomiast pozwoli zminimalizować ryzyko fluktuacji.
Jesteśmy jedną z pierwszych agencji rekrutacyjnych i firm doradztwa personalnego w Polsce. Od 1991 roku wspieramy działania HR z zakresu rekrutacji i konsultingu wśród czołowych firm prowadzących działalność na polskim rynku.
Jesteśmy jedną z pierwszych agencji rekrutacyjnych i firm doradztwa personalnego w Polsce. Od 1991 roku wspieramy działania HR z zakresu rekrutacji i konsultingu wśród czołowych firm prowadzących działalność na polskim rynku.
Comments are closed.