Młodym osobom trudniej jest znaleźć pracę niż tzw. „starym wyjadaczom”. Z uwagi na brak doświadczenia nie mogą oni bowiem zabłysnąć żadnymi kwalifikacjami, ich siłą przebicia może być więc wyłącznie poziom wykształcenia, znajomość języków obcych oraz cechy osobowościowe. Dobra wiadomość jest jednak taka, że istnieją firmy, którym to wystarczy. Niektóre organizacje zwracają bowiem uwagę tylko na dwie rzeczy: wrodzone zdolności sprzedażowe oraz znajomość języków. Czy domyślacie się już, o co chodzi? Tak! Dziś będziemy pisać o call center – a dokładniej o tym, że praca w tych firmach nie jest taka zła, jak ją malują. Co może być motywacją do podjęcia zatrudnienia „na słuchawce”?
Rynek firm call center znacząco zmienił się na przestrzeni ostatnich lat. Dziś przykładowo, dużo więcej pracodawców z tej branży poszukuje pracowników znających przynajmniej jeden język obcy – choć oczywiście, im więcej i im bardziej egzotycznych języków, tym lepiej. Dzieje się tak z uwagi na to, że w niektórych polskich miastach bardzo dynamicznie rozwijają się międzynarodowe centra usług biznesowych. Zapotrzebowanie na pracowników posługujących się językami rośnie więc w postępie geometrycznym. Jest to pierwszy czynnik motywujący młodych ludzi do podjęcia pracy w call center. Możliwości rozwoju swoich umiejętności językowych nie da się bowiem przecenić – a szczególnie biorąc pod uwagę, że osoba z niemieckim albo francuskim zarobi nieco więcej niż ktoś, kto porozumiewa się tylko po angielsku. W firmach, gdzie rozmowy w różnych językach prowadzone są na porządku dziennym, można rozwinąć się nawet w czasie przerw na kawę, próbując dogadać się z kolegami z różnych części świata. Obecnie bardzo wiele firm poszukuje pracowników call center dysponujących językami, o czym można przekonać się, zaglądając choćby do naszej zakładki „Oferty pracy”.
Rozwój kompetencji językowych to jednak nie wszystko, co może przyciągnąć do pracy w call center. Duże znaczenie ma bowiem możliwość zdobycia umiejętności sprzedażowych. Oczywiście, chcąc zostać zatrudnionym w jednej z takich firm, trzeba już „na wstępie” wykazać się pewnością siebie, przebojowością i odpornością na stres, warto jednak pamiętać, że tych zdolności nigdy za wiele. Praca „na słuchawce” uczy szybkiego reagowania, wymyślania trafnych argumentów, rozwiewania czyichś wątpliwości oraz, przede wszystkim – pomaga nabywać „siłę przebicia”, tak potrzebną każdemu przez całą życiową karierę. Doświadczenie w call center jest więc bardzo cenną wartością, która ułatwi nam późniejsze zdobywanie zawodowych szczytów. Mimo że w typowym call center panuje zwykle duża rotacja, wielu pracowników decyduje się jednak zostać w tej firmie na dłużej. Co ich motywuje? To już kolejny aspekt, który warto dziś poruszyć.
Powszechna opinia panująca na temat centrów telefonicznych nie jest zbyt pozytywna. Uważa się, że praca jest stresująca i słabo płatna. I o ile to pierwsze może być prawdą, drugie – już nie do końca! Okazuje się bowiem, że z uwagi na atrakcyjny system premiowy, wynagrodzenia w call center wcale do tak niskich nie należą. Jeśli jesteśmy więc urodzonymi sprzedawcami, może okazać się, że zarabiamy całkiem sporo. Nie bez znaczenia jest tutaj również przejrzysty system awansów. Osoby z najlepszymi wynikami, po stosunkowo krótkim czasie „na słuchawce” mogą stać się team leaderami, zyskując tym samym pierwsze doświadczenia w zarządzaniu zespołem. Team leader monitoruje pracę małych zespołów, sprawdzając, czy osiągany jest dzienny target, czy rozmowy przeprowadzane są z zachowaniem wszelkich procedur itd. Jeżeli dobrze czujemy się więc rozmawiając z ludźmi, a presja wyniku sprzedażowego nam niegroźna, to praca w call center jest dla nas.
A co, jeśli ktoś nie lubi sprzedawać, ale chciałby spróbować swoich sił „na słuchawce”? Na rynku pracy znajdzie się coś także dla niego! Nie wszystkie projekty call center wiążą się bowiem ze sprzedażą usług czy produktów. Osoby bez doświadczenia, które chcą oswoić się z trybem codziennej pracy i lubią kontakt z ludźmi, mogą aplikować na stanowiska związane z obsługą klienta. Fizycznie praca wygląda tak samo, z tym, że wynagrodzenia są stałe, bo siłą rzeczy nie ma dodatków za najlepsze wyniki. W każdym przypadku, praca w call center pomaga jednak zdobyć wiele cennych umiejętności, które mogą okazać się niezbędne w kolejnych etapach rozwoju zawodowego.
Jesteśmy jedną z pierwszych agencji rekrutacyjnych i firm doradztwa personalnego w Polsce. Od 1991 roku wspieramy działania HR z zakresu rekrutacji i konsultingu wśród czołowych firm prowadzących działalność na polskim rynku.
Jesteśmy jedną z pierwszych agencji rekrutacyjnych i firm doradztwa personalnego w Polsce. Od 1991 roku wspieramy działania HR z zakresu rekrutacji i konsultingu wśród czołowych firm prowadzących działalność na polskim rynku.
Comments are closed.