Candidate experience to modny ostatnio termin często przewijający się w temacie rekrutacji pracowników. Pod tym pojęciem kryje się suma wszystkich wrażeń, doświadczeń oraz opinii kandydata z całej rekrutacji. Obejmuje wszystkie etapy już od momentu przeglądania ofert pracy i wysłania CV. Zadbanie o ten obszar jest niezwykle ważne – złe doświadczenia kandydata mogą sprawić, że nigdy nie zdecyduje się już ponownie do nas aplikować, a nawet jeśli podejmie z nami rozmowy może nie zaakceptować złożonej przez nas oferty pracy. Idąc dalej – wątpliwa sława szybko rozniesie się na rynku, przez co inni kandydaci nie będą odpowiadać na nasze oferty pracy. Konsekwencją niedbania o candidate experience jest więc zepsuty wizerunek pracodawcy. Tymczasem jest to niezwykle ważna kwestia w trudnym i wymagającym procesie rekrutacji specjalistów. Na co więc rekruter powinien zwrócić uwagę podczas swojej pracy, tak by mieć pewność, że kandydat będzie zadowolony z udziału w procesie?
Ludzie chcą być poinformowani i lubią wiedzieć, na czym stoją. To im zapewnia poczucie bezpieczeństwa. Z tego też powodu pamiętaj, żeby zawsze przekazywać kandydatowi, na jakim etapie jest jego aplikacja. Możesz wykorzystać do tego automatyzację – np. potwierdzenie spłynięcia aplikacji. Jeśli jednak miałeś już kontakt osobisty z kandydatem, to informacje o jego statusie przekazuj osobiście.
Jeśli umawiasz się z kandydatem, że informację zwrotną na jego temat będziesz mieć za 3 dni, to powinieneś się z nim skontaktować w obiecanym terminie, nawet jeśli informacji takiej jeszcze nie posiadasz. Przeproś wtedy i daj znać, że proces trochę się przeciągnie. Nie wywiązywanie się z obietnic przez rekrutera bardzo zniechęca kandydatów.
Spóźnienie to brak szacunku dla drugiej strony. Jest to kwestia nieakceptowana w przypadku dbania o candidate experience. Pamiętaj, że kandydat również musiał wygospodarować sobie swój czas na spotkanie z Tobą. Jeśli jednak nie byłeś w stanie uniknąć spóźnienia – przeproś rozmówcę i wskaż powód. Kandydat doceni Twoją szczerość i dostrzeże Twoją poważną postawę oraz szacunek do niego.
Najczęściej to Ty dzwonisz do kandydata. Czasem jednak role się odwracają i to kandydat stara się z Tobą skontaktować. Nie unikaj go, nawet jeśli spodziewasz się, że może dzwonić w trudnej sprawie. Jeśli widzisz na swojej komórce nieodebrane połączenie – oddzwoń.
Kandydaci nie lubią rozmawiać z osobami, które nie mają podstawowej wiedzy na temat specyfiki ich pracy, czy też oferty, którą im przedstawiają. Czują oni wtedy, że taka rozmowa to strata czasu. Pamiętaj więc, żeby przed rozmową z kandydatem zapoznać się z jego CV i doświadczeniem. Miej też wiedzę na temat stanowiska, na które rekrutujesz. Przygotuj sobie listę potencjalnych pytań, które mogą paść. Jeśli kandydat jednak zapyta Cię o rzecz, której nie wiesz – wróć do niego później z odpowiedzią.
Na rozmowie często pada zdanie: „odezwiemy się do Pana/i”. Po takich słowach kandydat już wie, że nie może liczyć na informację zwrotną. Tymczasem jest ona jedną z kluczowych kwestii w przypadku candidate experience. Owszem jej udzielenie będzie Cię kosztować odrobinę twojego czasu, jednak kandydat ją doceni. Pamiętaj jednak, że feedback nie powinien zawierać tylko suchej informacji: „niestety wybraliśmy kogoś innego”. Dobrze przygotowany i przede wszystkim użyteczny feedback powinien zawierać powód odrzucenia kandydatury, a także wskazywać jego dobre strony i obszary do poprawy.
Aby dobrze zadbać o candidate experience, musimy pamiętać o podstawowych zasadach, które powinny na co dzień towarzyszyć pracy rekrutera – szacunku do kandydata i jego czasu oraz bycia dla niego wsparciem i przewodnikiem w procesie rekrutacyjnym. Takie działania się opłacą – kandydaci z dobrymi wspomnieniami z procesu będą ponownie odpowiadać na nasze oferty pracy. To z kolei znacznie ułatwi i przyspieszy proces rekrutacji w przyszłości.
Jesteśmy jedną z pierwszych agencji rekrutacyjnych i firm doradztwa personalnego w Polsce. Od 1991 roku wspieramy działania HR z zakresu rekrutacji i konsultingu wśród czołowych firm prowadzących działalność na polskim rynku.
Jesteśmy jedną z pierwszych agencji rekrutacyjnych i firm doradztwa personalnego w Polsce. Od 1991 roku wspieramy działania HR z zakresu rekrutacji i konsultingu wśród czołowych firm prowadzących działalność na polskim rynku.
Comments are closed.