Jakie są czynniki wpływające na zadowolenie pracowników? Pierwsze co przychodzi wszystkim do głowy to pewnie pieniądze. I to prawda – jest to ważna kwestia. Jednak nie jest jedyna. Liczy się też między innymi atmosfera w pracy, dojazd, możliwość zachowania work-life balance, a także poczucie rozwoju. Dziś skupimy się na tym ostatnim. Zastanowimy się bowiem, jakie konsekwencje nam grożą, kiedy nie przywiążemy wagi to tej kwestii.
Zacznijmy od czegoś oczywistego. Gdy pracownicy nie otrzymają od nas możliwości, by się rozwijać, poszukają tej opcji w innych firmach. Wysoka rotacja to wysokie koszty, które obejmują np. potrzebę znalezienia nowych osób i ich wdrożenia. Dodajmy do tego też fakt, że nowi pracownicy nie są najpierw zbyt samodzielni – wobec czego ich wydajność będzie niższa niż ludzi, którzy zdecydowali się nas opuścić.
„Po co mamy się starać, kiedy nikt nawet tego nie zauważa?” – tak właśnie mogą pomyśleć nasi pracownicy. Czemu? Rozwój pracowników to bowiem nie tylko np. szkolenia. To również ciekawe zadania, możliwość awansu czy zmiany stanowiska. Kiedy ludzie wykonują cały czas tę samą powtarzalną pracę, w pewnym momencie pojawi się stagnacja i rutyna. Te dwie kwestie zdecydowanie nie wpływają dobrze na pozytywne środowisko pracy, a na pewno źle się odbiją na zadowoleniu zatrudnionych u nas osób. Jeśli nam nie wierzycie, to przeprowadźcie badanie satysfakcji pracowników i sami się przekonajcie, co na ten temat mówią ludzie. Badanie to pozwoli Wam zidentyfikować negatywne obszary i stworzyć na tej podstawie odpowiedni plan naprawczy.
Brak wsparcia w rozwoju odbije się również negatywnie na procesie rekrutacji pracowników. Jeśli na rynku będziemy mieć opinię firmy, w której nie da się awansować, wiecznie robi się to samo, a na szkolenie ostatnia osoba poszła 5 lat temu… To nie liczmy na to, że przyciągniemy do nas wartościowych ludzi. Przez takie działanie jesteśmy negatywnie postrzegani na rynku pracy. Szczególnie chcielibyśmy podkreślić, że fakt ten może nam pokrzyżować szyki w rekrutacji menedżerów, a także specjalistów, którzy aktywnie nie poszukują nowego miejsca.
Ostatnią rzeczą, jaką chcemy podkreślić to negatywna konsekwencja na naszą pozycję w biznesie. Jak zawsze przypominamy, że to pracownicy są podstawą działalności naszej organizacji. To dzięki nim wypracowujemy zyski. Kiedy więc nie inwestujemy w ich rozwój i nie uczymy ich np. nowych metod produkcji, szybko zostaniemy z tyłu. Nasze produkty przestaną być konkurencyjne, klienci pójdą do innych przedsiębiorstw, a my będziemy musieli zamknąć firmę.
Jesteśmy jedną z pierwszych agencji rekrutacyjnych i firm doradztwa personalnego w Polsce. Od 1991 roku wspieramy działania HR z zakresu rekrutacji i konsultingu wśród czołowych firm prowadzących działalność na polskim rynku.
Jesteśmy jedną z pierwszych agencji rekrutacyjnych i firm doradztwa personalnego w Polsce. Od 1991 roku wspieramy działania HR z zakresu rekrutacji i konsultingu wśród czołowych firm prowadzących działalność na polskim rynku.
Comments are closed.