Postęp technologiczny ostatnich lat oraz szerząca się automatyzacja procesów wymusiła w wielu firmach reorganizację stanowisk pracy. Część z nich powoli odchodzi w zapomnienie, a część utworzyła się w odpowiedzi na potrzeby rynku. W związku z zaistniałymi zmianami, w celu sprawowania lepszej kontroli nad biznesem, konieczne było więc szersze spojrzenie na procesy związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi. Branża HR niegdyś kojarzona głównie z usługami płacowo-kadrowymi musiała dostosować się do obecnych realiów. Pod koniec lat 90 XX wieku powstał pierwszy model HR Business Partnera opracowany przez Dave’a Ulricha. Osoba na tym stanowisku początkowo miała być wsparciem dla senior managementu i przyczyniać się do kreowania wartości w firmie. Obecnie funkcje HRBP są znacznie bardziej rozbudowane. Ma on za zadanie łączyć interesy pracowników z perspektywą biznesową. Bierze więc udział w dyskusjach i podejmowaniu strategicznych decyzji dotyczących funkcjonowania przedsiębiorstwa.
Rola HRBP jest mocno decyzyjna i ma strategiczny charakter dla firmy. Osoba na tym stanowisku zajmuje się procesami, które mają kluczowe znaczenie dla organizacji. Do przykładów zadań możemy zaliczyć np. dbanie o niski wskaźnik fluktuacji, czy rozwój pracowników. W jaki sposób? Głównie poprzez bycie wsparciem dla managementu odnośnie wszystkich akcji podejmowanych w kontekście HRowym. Będąc HRBP pomagasz więc w podejmowaniu decyzji tj. zwolnienia czy rekrutacja pracowników (np. ilu ludzi powinniśmy zrekrutować, czym się powinny charakteryzować zatrudniane osoby), a także jakie umiejętności powinniśmy rozwinąć w pracownikach, by osiągnąć założone cele biznesowe. Do zadań HRBP należy również szybka reakcja na zmieniające się warunki (i kryzysowe sytuacje), które dotyczą ludzi. A także wprowadzanie zmian w odpowiedzi na nie (np. konieczność pracy zdalnej, kiedy pojawił się Covid-19). HR Business Parter to również orędownik wartości oraz kultury firmy. Ma więc wpływ na ustalanie strategii employer brandingowej.
Kluczowym aspektem w roli HRBP jest koncentracja na efektach. Jego działania powinny więc skupiać się na poprawie efektywności pracy personelu oraz zwiększeniu wydajności procesów związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi oraz dopasowaniem ich do strategii biznesowej firmy. Powinien być także wiarygodnym doradcą, który swoimi sugestiami wspiera kadrę zarządzającą w decyzjach związanych z zarządzaniem organizacją.
Zostanie HR Business Partnerem stanowi często cel wielu osób działających w tej branży. Rola ta jest obarczona dużą odpowiedzialnością, a także polega na byciu liderem w swoim sektorze. Aby więc nim zostać, trzeba posiadać wcześniejsze doświadczenie zdobyte w HR. To jednak nie wszystko – odpowiednie nastawienie jest kluczowe. Dobry HRBP nie myśli bowiem o swojej funkcji, jak o administracyjnych zadaniach. Musi za to mieć poczucie sprawczości w kontekście kreowania strategii i wizji firmy, poprzez aktywne tworzenie procesów HRowych. Wobec tego otwartość na zmiany, szybkość reakcji a także szukanie rozwiązań poza utartymi ścieżkami są konieczne. HR Business Partner powinien też charakteryzować się dobrą znajomością prawa pracy. Wszak wszystkie wprowadzane zmiany a także działania, które HRBP doradza managerom, muszą być zgodne z prawem. Co więcej – czasem muszą one na nie odpowiadać.
Nie zapominajmy również o jeszcze jednym ważnym aspekcie. HRBP często prowadzi zażarte dyskusje z top managementem, tak by upewnić się, że interes ludzki jest brany pod uwagę i stanowi wsparcie w realizowaniu celów biznesowych. Wobec czego odporność na stres, umiejętność argumentacji oraz przekonywania innych do swojej racji, również powinny być na jak najwyższym poziomie.
Pomimo iż pierwszy raz usłyszeliśmy o roli HRBP już w latach 90 XX wieku, to minęło sporo czasu nim ta koncepcja dotarła do Polski. Obserwujemy więc, że rola ta nie jest jeszcze całkowicie rozumiana na naszym lokalnym podwórku. Wobec tego zadania HRBP w jednej firmie, mogą być znacząco rożne od tych w innej organizacji. W niektórych przedsiębiorstwach HRBP jest bliżej ludzi niż biznesu. Wprawdzie ma wpływ na tworzenie procesów HRowych i podejmowanie strategicznych decyzji, jednak zajmuje się też zadaniami bardziej administracyjnymi (np. samodzielnie prowadzi rekrutacje pracowników, przeprowadza onboarding, itd.) W innych organizacjach HRBP natomiast raczej nie ma kontaktu z pracownikami, a jego obszarem zainteresowania jest wspieranie managerów, tak by Ci byli lepszymi liderami.
To co jednak różni HRBP od innych pracowników tego sektora, to bardzo dobre rozeznanie w biznesie, w którym pracuje. Z tego też powodu, jeśli poważnie myślimy o tej roli, warto na dłużej związać się z jedną branżą. W taki sposób by poznać ją od podszewki, rozumieć ją i dzięki temu móc odpowiadać na zaadresowane problemy.
Jesteśmy jedną z pierwszych agencji rekrutacyjnych i firm doradztwa personalnego w Polsce. Od 1991 roku wspieramy działania HR z zakresu rekrutacji i konsultingu wśród czołowych firm prowadzących działalność na polskim rynku.
Jesteśmy jedną z pierwszych agencji rekrutacyjnych i firm doradztwa personalnego w Polsce. Od 1991 roku wspieramy działania HR z zakresu rekrutacji i konsultingu wśród czołowych firm prowadzących działalność na polskim rynku.
Comments are closed.