Brakuje nam ludzi do pracy. Zaczynamy więc rekrutację pracowników, spotykamy się z kandydatami i podejmujemy decyzje. Pracownik przechodzi wdrożenie, zaczyna wykonywać zadania i okazuje się…, że zupełnie nie sprawdza się w swojej roli. Rozstajecie się więc, a cały proces pozyskiwania nowego człowieka musicie zacząć od nowa.
Takie sytuacje jak wyżej opisane się zdarzają. Musimy je jednak minimalizować. Czemu? Otóż bardzo dużo one kosztują. Mówimy tutaj bowiem o kosztach nietrafionej rekrutacji. Ich wysokość uzależniona jest od różnych czynników, takich jak branża, stanowisko czy też stopień skomplikowania procesu rekrutacji. Według niektórych szacunków mogą one wynieść od kilku tysięcy do nawet kilkuset tysięcy złotych.
Na ich sumę składa się kilka czynników. Pierwsze obejmują koszty związane z ogłoszeniem oferty, przeprowadzeniem rozmów kwalifikacyjnych, czasu pracy ludzi zaangażowanych w proces. Kolejne wynikają z wdrożenia nowej osoby. Dotyczą one czasu i kosztów ponoszonych przez firmę na szkolenia, integrację nowego pracownika, zapoznanie go z kulturą organizacyjną oraz z zadaniami. W przypadku kiedy brakuje nam osoby do wykonywania obowiązków, to również przekłada się na starty. Brak odpowiedniego pracownika może prowadzić do opóźnień w realizacji projektów, zmniejszenia jakości usług i produktów, a także do utraty klientów. Dodatkowo zatrudnienie nieodpowiedniego pracownika może prowadzić do spadku morali wśród innych. Muszą oni bowiem pracować z nieodpowiedzialnym, niekompetentnym lub konfliktowym pracownikiem. W tym ostatnim przypadku dochodzą do tego koszty związane z mediacją i rozwiązywaniem konfliktów, które naturalnie też mogą być bardzo wysokie.
Jak więc widzimy powyżej, kosztów wynikających z nietrafionej rekrutacji pracowników, jest wiele. Jakie jednak mogą być przyczyny tej sytuacji? Na pewno swój wpływ ma na to błędne określenie wymagań i kwalifikacji, a także samego kandydata. Przez to możemy zostać z osobą, która nie spełnia naszych oczekiwań i nie pasuje do kultury firmy. Kolejnym powodem może być wykorzystanie niewłaściwych metod rekrutacji. Związane z tym jest brak wystarczającej ilości czasu poświęconego na selekcję. Kiedy wiec się spieszymy, nie sprawdzimy dokładnie osób, które chcemy zatrudnić i na wstępie nie określimy, kogo w ogóle szukamy – nietrafiona rekrutacja jest gwarantowana.
Odpowiedzią na te problemy może być Assessment Center. Jest to narzędzie stosowane w procesie rekrutacyjnym. Umożliwia kompleksową ocenę umiejętności, wiedzy i postaw kandydatów w warunkach symulujących rzeczywiste sytuacje z pracy. W AC zwykle uczestniczy grupa kandydatów, którzy przez cały dzień przechodzą szereg testów, symulacji i ćwiczeń. Dzięki nim możliwe jest ocenienie, czy posiadają konieczne umiejętności i predyspozycje. Kandydatów obserwują doświadczeni i niezależni asesorzy. Najczęściej pracują oni w agencji doradztwa personalnego, która pomaga w zorganizowaniu całego Assessment Center. Przed jego rozpoczęciem konieczne jest ustalenie dokładnych kryteriów oceny posiadania poszukiwanych cech. Po zakończeniu spotkania asesorzy przegotowują raport na temat każdego uczestnika.
Assessment Center ma wiele zalet. Przede wszystkim pozwala na bardziej obiektywną ocenę kandydatów. Dzięki różnorodnym formom testów AC pozwala na precyzyjną ocenę umiejętności praktycznych, poziomu intelektualnego, cech osobowości oraz podejścia do pracy w grupie. AC pozwala więc na wyłonienie kandydatów o najwyższej jakości, którzy najlepiej odpowiadają wymaganiom stanowiska i firmy.
Jesteśmy jedną z pierwszych agencji rekrutacyjnych i firm doradztwa personalnego w Polsce. Od 1991 roku wspieramy działania HR z zakresu rekrutacji i konsultingu wśród czołowych firm prowadzących działalność na polskim rynku.
Jesteśmy jedną z pierwszych agencji rekrutacyjnych i firm doradztwa personalnego w Polsce. Od 1991 roku wspieramy działania HR z zakresu rekrutacji i konsultingu wśród czołowych firm prowadzących działalność na polskim rynku.
Comments are closed.