Co zrobić, kiedy nie możecie znaleźć odpowiedniego kandydata do pracy?

Rekrutacja pracowników to wyzwanie dla wielu firm. A dla niektórych nawet i prawdziwy koszmar. Zdarza się bowiem, że proces trwa miesiącami, a odpowiedniego kandydata jak nie było, tak nie ma. CV nie odpowiadają waszym wymaganiom, a rozmowy kwalifikacyjne nie przynoszą rezultatów. Brzmi znajomo? Jeśli tak, to dziś przyjrzymy się temu, dlaczego czasem trudno znaleźć odpowiedniego pracownika i co można zrobić, by zmienić tę sytuację.

Dlaczego trudno znaleźć odpowiedniego kandydata?

Nie oszukujmy się – wiele ofert pracy jest skonstruowanych w sposób, który bardziej odstrasza, niż zachęca. Długie listy wymagań, idealny kandydat w każdym punkcie i oczekiwania, które trudno spełnić. Jeśli szukacie „jednorożca”, który ma 10-letnie doświadczenie w niszowej dziedzinie, zna 5 języków obcych i przy tym wszystkim godzi się na średnie wynagrodzenie – to zadanie może być z góry skazane na porażkę. Warto też wspomnieć, że kiedy sami do końca nie wiecie, kogo szukacie, to rekrutacja staje się chaotyczna. To trochę jak próba znalezienia skarbu bez mapy – szukacie, ale nie wiecie dokładnie czego. Efekt? Mnóstwo aplikacji, ale żadna nie spełnia waszych oczekiwań.

Dodatkowo jeśli publikujecie ofertę pracy tylko na jednej platformie, to wasze szanse na dotarcie do odpowiednich osób automatycznie maleją. A może publikujecie ją na portalach, które nie są najpopularniejsze w waszej branży? Jak podkreśla wiele agencji rekrutacyjnych, problemem może być też niedostosowanie języka ogłoszenia do grupy docelowej.

Przyjrzyjcie się też opiniom, jakie krążą o Was w internecie. Jeśli są negatywne, to wielu potencjalnych kandydatów może nawet nie rozważać aplikowania. Obecnie employer branding ma ogromne znaczenie – ludzie sprawdzają bowiem firmy na portalach branżowych, nim zdecydują się wysłać CV.

Co możecie zrobić, by znaleźć odpowiedniego kandydata?

Przede wszystkim czas spojrzeć prawdzie w oczy – idealnych kandydatów nie ma. Ale są świetni kandydaci, którzy mogą z czasem osiągnąć poziom, jakiego od nich oczekujecie. Przejrzyjcie swoje wymagania i zastanówcie się, które są absolutnie kluczowe, a które można zamienić na chęć nauki i rozwój w trakcie pracy. Pamiętajcie też, że oferta pracy to wasza wizytówka. Zadbajcie zatem o to, by była atrakcyjna i czytelna. Opiszcie dokładnie, jakie będą obowiązki na danym stanowisku, jak wygląda zespół, w którym będzie pracował kandydat, oraz jakie są realne benefity pracy w waszej firmie. Miejcie na uwadze fakt, że transparentność buduje zaufanie – polecamy więc podać widełki wynagrodzenia.

Kiedy jedna platforma służąca do rekrutacji pracowników nie działa, czas spróbować innych rozwiązań. Skorzystajcie z mediów społecznościowych, czy grup branżowych na Facebooku, czy LinkedInie. Możecie także rozważyć współpracę z agencją rekrutacyjną, która pomoże wam dotrzeć do osób pasywnych – tych, które nie szukają aktywnie pracy, ale mogłyby być zainteresowane waszą ofertą. Warto też poprosić specjalistów, by przyjrzeli się waszemu procesowi. Czasami problem leży w nim. Może jest zbyt długi, niejasny lub nieprzyjazny? Jeśli kandydat czeka miesiąc na decyzję, to istnieje spore ryzyko, że wybierze inną ofertę. Upewnijcie się więc, że wasz proces jest przejrzysty, szybki i efektywny.

Comments are closed.