W biznesie coraz to większą uwagę przykłada się do kompetencji miękkich. Przestały one być obiektem wyszydzania, a zastąpiło to rozumienie, że są one tak samo ważne, jak te twarde. Co nam bowiem, po nawet najlepszym ekspercie, kiedy będzie konfliktowy, opryskliwy i nie będzie dało się z nim współpracować? Potwierdzają to eksperci z firm doradztwa personalnego, którzy mówią, że o wiele lepszym rozwiązaniem jest zainwestować w osoby, które są dojrzałe społecznie.
Powinniśmy na wstępnie wyjaśnić w kilku słowach, czym są umiejętności twarde i miękkie. Te pierwsze są mierzalne – tzn. można je zweryfikować np. na podstawie testów lub konkretnych zadań. Uczymy się ich w konwencjonalny sposób – np. w szkołach, czy na kursach. Kompetencje miękkie – inaczej nazywane interpersonalnymi – są trudniejsze do oceny. Pokazują nam one, jak dana osoba się zachowuje, jak działa, czy też rozmawia z innymi. Mogą to być np. kreatywność, organizacja własnej pracy, aktywne słuchanie.
Umiejętności interpersonalne zyskują na znaczeniu – powodów tego jest co najmniej kilka. Pierwszą z nich jest trudność w znalezieniu odpowiednich ludzi posiadających wiedzę techniczną. Jako że można się jej nauczyć, pracodawcy stawiają na ludzi, którzy mają uniwersalne zdolności. W nowoczesnym świecie trzeba szybko reagować na okoliczności – pomagają w tym właśnie miękki zdolności. Nie wystarczy mieć ogromnej wiedzy technicznej – aby przedsiębiorstwo odniosło sukces, potrzeba też innowacji. Jak już wspomnieliśmy na początku pracownik, który nie będzie umiał dogadać się z innymi, będzie mocno utrudniał współpracę i osiąganie celów przez resztę. Negatywnie będzie więc wpływał na działanie organizacji.
Kompetencje miękkie tak naprawdę rozwijamy przez całe nasze życie. Sytuacje, w jakich się znajdujemy, wymuszają na nas nabieranie nowych umiejętności. Podstawą ich rozwoju jest samoświadomość i analiza naszych zachowań, tak byśmy mogli wyciągnąć wnioski i skorygować swoje postępowanie. Następnie niezwykle ważna jest codzienna praktyka, czyli kontakt z innymi, a także dalsze obserwowanie siebie. To jednak nie wszystko – można je również budować podczas kursów i szkoleń. Najczęściej polegają one na wykonywaniu zadań – np. odgrywaniu scenek. Wyniki są następnie omawiane przez prowadzącego, który dodatkowo dzieli się wiedzą merytoryczną i radami.
Jak jednak zidentyfikować braki w kompetencjach miękkich? Uzgodniliśmy przecież, że nie jest łatwo je zmierzyć. Istnieją na rynku pojedyncze testy, które mogą nam w tym pomóc, jednak najlepszy ogląd na sprawę da nam Development Center, badanie to umożliwi zaplanowanie rozwoju pracownika. Zazwyczaj trwa jeden, pełen dzień roboczy, jednak może zająć więcej czasu. Podczas niego uczestnicy wykonują szereg zadań. Może to być wystąpienie przed grupą, odegranie scenek, czy case study. Sesję obserwują doświadczeni i odpowiednio przeszkoleni asesorzy, którzy szukają w uczestniku tendencji zachowań świadczących o posiadaniu konkretnych cech. To, czego szukają, zostaje wcześniej ustalone. Może to być np. współpraca z zespołem, przywództwo, czy też wspomniana wcześniej kreatywność. Po spotkaniu pracownik oraz jego manager otrzymują dokładny raport z mocnymi stronami danej osoby, kwestiami do poprawy, a także rekomendacjami rozwojowymi.
Development Center nie jest tanim sposobem na rozwój pracowników, ale za to niezwykle skutecznym. Musi jednak zostać wcześniej dobrze zaplanowane i przygotowane. O pomoc możemy poprosić firmy doradztwa personalnego, które mają doświadczenie w realizowaniu tego typu usług. Mamy więc wówczas gwarancję, że przygotowana sesja będzie spełniała swoje cele.
Jesteśmy jedną z pierwszych agencji rekrutacyjnych i firm doradztwa personalnego w Polsce. Od 1991 roku wspieramy działania HR z zakresu rekrutacji i konsultingu wśród czołowych firm prowadzących działalność na polskim rynku.
Jesteśmy jedną z pierwszych agencji rekrutacyjnych i firm doradztwa personalnego w Polsce. Od 1991 roku wspieramy działania HR z zakresu rekrutacji i konsultingu wśród czołowych firm prowadzących działalność na polskim rynku.
Comments are closed.