W środowisku zawodowym mamy do czynienia z wieloma ludźmi. A jak dobrze wiemy – tam, gdzie są ludzie, są i nieporozumienia. W związku z tym konflikty w pracy zdają się być wręcz codziennością, a sposoby na reagowanie na nie i ich rozwiązywanie powinniśmy mieć dobrze opanowane. Co jednak, kiedy sytuacja ta nie dzieje się na linii pracownik – pracownik, lecz pracownik – pracodawca?
Konflikt to sprzeczność interesów lub poglądów. Aby zaistniał, wymagane są co najmniej dwie strony – jednak nic nie stoi na przeszkodzie, by było ich więcej. Zazwyczaj nie widzimy możliwości pogodzenia występujących różnic. W powszechnej świadomości wydaje się, że jest to sytuacja, w której jedna strona wygrywa i realizuje swoje cele, kosztem przegranej drugiej strony. Wcale jednak tak nie musi być. Możemy potraktować spór jako okazję do wypracowania wspólnego rozwiązania, które zadowoli wszystkie osoby i gdzie każdy z nas będzie czuł się jak wygrany.
Konflikt na linii pracownik – pracodawca często niestety niesie za sobą negatywne konsekwencje. Może zakończyć się rozwiązaniem umowy przez jedną ze stron, a w ekstremalnych sytuacjach swoje rozwiązanie znajduje w sądzie. Jakich przykładowych sytuacji może on dotyczyć?
Nasze rozczarowanie firmą często odnosi się do kwestii finansowych. Np. nie dostaliśmy tak dużej podwyżki, jak się spodziewaliśmy, przez co czujemy się niedocenieni i potraktowani niesprawiedliwie. Poczucie, że zostało się oszukanym, może występować często przy rozpoczęciu pracy. Nasz zakres obowiązków nie odpowiada temu, co zostało nam powiedziane na rozmowie rekrutacyjnej. A może obiecany mieliśmy jasny system prowizji, podczas gdy po dołączeniu do przedsiębiorstwa okazuje się, że nic takiego nie funkcjonuje?
Nie odpowiadać nam może też polityka organizacji względem dalszego jej rozwoju lub zasad w niej panujących (przykładowo: zmiana klientów z małych startupów na duże korporacje i co za tym idzie całkowite przeobrażenie sposobu pracy). Nawiązując do obecnej sytuacji, warto też wspomnieć o organizacjach, które swoimi akcjami wspierają działania wojenne – co leży całkowicie w niezgodzie z naszymi poglądami i na co nie chcemy się godzić.
Patrząc z drugiej strony – w jakich sytuacjach to pracownik prowokuje konflikt z pracodawcą? Każdy zatrudniony ma prawo wyrażać konstruktywną krytykę na temat organizacji. Musi jednak zachować przy tym odpowiednią formę. Jeśli pracownik nastawia innych przeciwko firmie, przez co znacząco wpływa na morale zespołu, krytykuje ją w bezpodstawny i oczerniający sposób (a przy tym dezorganizuje pracę innych) – wówczas może mówić o poważnym sporze.
Co możemy zrobić, aby uniknąć konfliktu z pracodawcą? Przede wszystkim jako zatrudniona osoba, nie kumuluj swojego niezadowolenia w sobie. Taka strategia prowadzi jedynie do nakręcania się na daną sprawę i jej coraz to większego wyolbrzymianiem. Będzie to w Tobie siedzieć tak długo, aż w końcu znajdzie ujście – najczęściej w nieodpowiedni sposób (np. agresywny) i w złym momencie.
Tutaj pojawia się kolejna rada – porozmawiaj ze swoim przełożonym. Jego zadaniem jest dbanie o dobrostan zespołu i jego wysoką motywację. Powiedz, co Ci nie odpowiada. Pamiętaj jednak o odpowiedniej formie wypowiedzi. Przedstaw konkretne argumenty lub też przykłady sytuacji. Idealnie, jeśli wcześniej spiszesz sobie wszystko, tak by podczas rozmowy nie dać się ponieść emocjom. Już samo zrzucenie z siebie tego ciężaru może Ci pomóc. Ustal z liderem kolejne kroki działania. Możesz też zastanowić się samodzielnie nad rozwiązaniem. Potraktuj kwestie, które budzą w Tobie niechęć, jako okazję do zaproponowania nowego pomysłu i wprowadzenia go w życie.
Pracodawcy powinni zadbać, by managerowie byli przygotowani na takie sytuacje i wiedzieli, jak na nie reagować. W innym bowiem przypadku zatrudniona osoba swoje frustracje może przelać na innych. Jako organizacja powinniśmy również umożliwić naszym pracownikom wyrażanie ich zdania. Może to być np. podczas spotkań 1 na 1 z managerem lub pracownikiem działu HR. Zatrudniona osoba zawsze powinna mieć świadomość, że z każdym problemem, który ją trapi, może przyjść do osoby, która ją wysłucha.
Idealnym narzędziem, które nam w tym pomoże, jest badanie satysfakcji pracowników. Powinno być ono prowadzone regularnie, tak by móc sprawdzić, jak wprowadzone przez nas zmiany mają wpływ na ludzi. Często badanie ma formę ankiety, w której pytamy o ważne dla nas kwestie (powinny być one dopasowane indywidualnie do organizacji). Dotyczyć jednak mogą: wynagrodzenia, wykonywanych obowiązków, strategii firmy, work-life balance, managera, czy też pracy zespołu. Warto w każdym pytaniu umożliwić możliwość napisania komentarza przez pracownika, by poznać konkretne kwestie, które powinniśmy poprawić. Wyniki badania przełożeni powinni umówić z pracownikami – tak by Ci wiedzieli, że ich zdanie naprawdę się liczy.
Jesteśmy jedną z pierwszych agencji rekrutacyjnych i firm doradztwa personalnego w Polsce. Od 1991 roku wspieramy działania HR z zakresu rekrutacji i konsultingu wśród czołowych firm prowadzących działalność na polskim rynku.
Jesteśmy jedną z pierwszych agencji rekrutacyjnych i firm doradztwa personalnego w Polsce. Od 1991 roku wspieramy działania HR z zakresu rekrutacji i konsultingu wśród czołowych firm prowadzących działalność na polskim rynku.
Comments are closed.