Bycie managerem to nie łatwe zadanie – z jednej strony musisz dbać o pracowników, z drugiej o realizację celów i twarde dane. Dodatkowo ciąży na Tobie duża odpowiedzialność – w razie porażki będziesz pierwszą osoba, która będzie się musiała tłumaczyć, a w przypadku sukcesu często dużo osób o Tobie zapomni. Zdecydowanie jest to ścieżka niełatwa, jednak niezwykle potrzebna w firmie. Kadra managerska to kluczowe stanowiska, dzięki którym możliwe jest sprawne realizowanie celów firmy. Z tego też powodu przedsiębiorstwa zwracają dużą uwagę na wybór właściwej osoby na pozycję liderską.
Aby sprostać roli managera, należy mieć szereg kompetencji – zarówno twardych, jak i miękkich. Kierownik powinien więc posiadać wiedzę techniczną z zakresu pracy swojego zespołu. Warto tutaj podkreślić, że nie musi on być najlepszym specjalistą. Jest to częsty błąd, który popełniają firmy – kierownikami stają się świetni specjaliści w swojej dziedzinie, którzy jednak nie mają predyspozycji do bycia liderem. Ważne są bowiem również odpowiednie cechy osobowości. Pewność siebie, czy też raczej charyzma jest niezwykle istotna – przewodzenie ludziom wymaga, by podwładni uwierzyli w Twoje słowa i poszli za Tobą. Bycie managerem to często kontakt z różnymi osobami o odmiennych poglądach i celach, wobec tego asertywność, spokój i odporność na stres są wskazane. Empatia pomoże w zarządzaniu zespołem i zrozumieniu swoich podwładnych, a umiejętności mediacyjne i związane z rozwiązywaniem konfliktów przydadzą się, gdy pojawią się spięcia w zespole.
Istnieją dwa odmienne podejścia w przypadku rekrutacji pracowników na stanowiska managerskie. Pierwsze zakłada, że lepiej zatrudnić taką osobę z rynku. Drugie mówi, że najlepszym rozwiązaniem jest wyszkolić sobie odpowiedniego człowieka w naszych wewnętrznych strukturach. Oba rozwiązania mają swoje wady i zalety.
Rekrutacja pracownika z rynku daję nam pewność, że osoba która do nas przychodzi, spełnia nasze wymagania. Ma nie tylko wiedzę specjalistyczną, lecz również kompetencje w zakresie bycia managerem, które zostały potwierdzone poprzez pracę w innych organizacjach. Doświadczenie takiego pracownika stanowić będzie dla nas wartość dodaną – wniesie on bowiem powiew świeżości do naszych struktur. Problemem jednak może być trudność z pozyskaniem takiej osoby – niewielu naprawdę dobrych kandydatów poszukuje aktywnie pracy. Dodatkowo wybrana przez nas osoba może mieć trudności z wpasowaniem się w kulturę organizacyjną, a także z dopasowaniem się i przestrzeganiem procedur u nas obowiązujących. Wybór odpowiedniej osoby może nie być łatwy, a koszty, które poniesiemy w przypadku złego wyboru będą duże. Dlatego wiele firm decyduje się zastosować Assessment Center. Jest to najskuteczniejsza metoda rekrutacji pracowników, podczas której kandydaci wykonują szereg zadań. Niezależni asesorzy oceniają ich kompetencje odnosząc się do modelu oceny określonego na podstawie wymagań firmy.
Dobrych managerów możemy też sobie wychować – zaplanowanie ścieżki kariery w kierunku managerskim powinno zakładać zdobycie umiejętności i doświadczenia koniecznych w tej roli. Pracownik taki wie, jak wygląda firma, jakie są w niej zależności oraz jaka jest jej specyfika. Jest lojalny organizacji, jako że ma poczucie inwestycji i zaufania, które organizacja w niego pokłada. Istnieje jednak kilka minusów – przede wszystkim osoba taka nie ma doświadczenia zdobytego w innych firmach, przez co brak jej perspektywy. Nie jest to również krótki proces.
Niezwykle ważną kwestią w zarządzaniu firmą jest planowanie sukcesji, czyli szkolenie pracowników, tak by ci w przyszłości mogli objąć kluczowe stanowiska w organizacji. Pomoże to w odpowiedni sposób reagować na niespodziewane zmiany, na które ciężko byłoby odpowiedzieć stosując tradycyjną rekrutację pracowników. Powinniśmy więc w przedsiębiorstwie upewnić się, że mamy zdefiniowane top talenty, które w przyszłości obejmą funkcje managerskie. Proces ten może potrwać, jednak opłaca się. Dzięki temu bowiem zdobędziemy lojalnych liderów, którzy będą przewodzić naszej organizacji.
Jesteśmy jedną z pierwszych agencji rekrutacyjnych i firm doradztwa personalnego w Polsce. Od 1991 roku wspieramy działania HR z zakresu rekrutacji i konsultingu wśród czołowych firm prowadzących działalność na polskim rynku.
Jesteśmy jedną z pierwszych agencji rekrutacyjnych i firm doradztwa personalnego w Polsce. Od 1991 roku wspieramy działania HR z zakresu rekrutacji i konsultingu wśród czołowych firm prowadzących działalność na polskim rynku.
Comments are closed.