Praca w dużej, międzynarodowej firmie dla wielu z nas zawsze była na liście celów zawodowych. Takie organizacje dają dużo możliwości oraz poczucie stabilizacji. Mamy więc szczęście, że w Polsce swoje siedziby otwiera coraz to więcej przedsiębiorstw tego typu. Jednym z nich są centra usług wspólnych – popularnie nazywane sektorem SSC/BPO. Czym one są, jakich ludzi szukają i jak wygląda rekrutacja pracowników korporacyjnych? Przekonajmy się o tym wspólnie.
Przedsiębiorstwa, o których dziś mowa, świadczą usługi zwykle o charakterze wsparcia (np. IT, księgowość, obsługa zamówień), dla swojej macierzystej organizacji (SSC) lub dla innych firm (BPO). W tym drugim typie przedsiębiorstwa pozbywają się wspomnianych wcześniej procesów i przekazują je do innych firm. Z jakiego powodu tak się dzieje? Oczywiście znaczenie ma tutaj obniżka kosztów. Z drugiej jednak strony wyspecjalizowana jednostka jest w stanie świadczyć usługi o wyższej jakości.
Polska jest znaczącym graczem na tym rynku. Zachodnie korporacje chętnie zlecają wykonywanie takich procesów w naszym kraju. Wraz z kolejnymi latami XXI wieku budowaliśmy sobie pozycję dzięki niskim cenom, a przy tym wysokiej jakości wykonywanych zadań. Co ciekawe – obecnie nie jesteśmy już tak konkurencyjni cenowo, jednak dalej wiele dużych przedsiębiorstw chce tutaj inwestować. Ze względu na dobrych specjalistów powoli wyrabiamy sobie markę miejsca, w którym warto lokować bardziej skomplikowane i zaawansowane procesy (np. outsourcing działalności badawczo – rozwojowej).
Kraków jest największym zagłębiem sektora SSC/BPO, który chętnie otwiera się tutaj ze względu na potencjał pracowniczy. W 2020 roku było to aż 234 firmy! Poza tym miastem jednak są również inne regiony, w których tego typu inwestycje mają miejsce. Warto tutaj wspomnieć o Wrocławiu, Śląsku, Trójmieście, Poznaniu i oczywiście Warszawie. Cechą wspólną jest fakt, iż są to duże miasta, które oferują wykształconą kadrę.
Przejdźmy teraz do tematu rekrutacji – kto ma szanse znaleźć zatrudnienie w SSC/BPO? Podstawową umiejętnością jest znajomość języka angielskiego co najmniej na komunikatywnym poziomie. Ponieważ firmy te zatrudniają wielu cudzoziemców, język ten jest oficjalnym kanałem komunikacyjnym i każda osoba musi go znać. Kolejną ważną umiejętnością są inne języki. Często bowiem praca świadczona jest na rzecz zagranicznych podmiotów. Aby podnieść poziom obsługi klienta, centra usług wspólnych komunikują się z nim w jego rodzimym języku. Jeśli wiec znamy niemiecki, francuski, ale też mniej popularne języki europejskie (np. szwedzki) – to drzwi stoją dla nas otworem.
Bycie poliglotą to jednak nie wszystko – praca w SSC/BPO jest dynamiczna i stresująca. Wobec tego odporność psychiczna jest konieczna. Z drugiej jednak strony może nas męczyć monotonia wykonywania wiecznie tych samych zadań – warto więc wyposażyć się w techniki umożliwiające poradzenie sobie z tą sytuacją. Również umiejętności pracy w zespole i komunikatywność są niezwykle przydatne.
Spójrzmy teraz na SSC/BPO z drugiej strony – czyli zastanówmy się, jakie są wyzwania w procesie rekrutacji pracowników. W wielu przypadkach możemy mówić o rekrutacjach wolumenowych – szczególnie, kiedy otwieramy nowy dział lub też cały oddział! Wówczas do zrekrutowania mamy nawet kilkanaście osób o podobnych kompetencjach, a całkowita liczba stanowisk do obsadzenia może nawet stanowić trzycyfrową liczbę. Tymczasem rynek nie jest nieskończony – trwa więc walka o kandydata. To też sprawia, że częsta zmiana pracy nie jest niczym zaskakujących. Firmy stają więc dodatkowo przed wyzwaniem uzupełnienia braków kadrowych spowodowanych rotacją.
Jak wygląda rekrutacja pracowników korporacyjnych w takich okolicznościach? Przedsiębiorstwa inwestują dużo wysiłku oraz pieniędzy, by ich proces był skuteczny. Oferują więc wynagrodzenie za polecenie pracownika, dbają o odpowiedni candidate experience, tworzą kreatywne kampanie rekrutacyjne (kto z nas nie widział bilbordów na mieście z zachęceniem do pracy?). Na co dzień współpracują również z agencjami rekrutacyjnymi, które mają możliwość dotarcia do innych kandydatów dzięki swojej znaczącej siatce kontaktów. Dodatkowo specjaliści tam pracujący wspierają wewnętrzne działy HR swoją merytoryczną wiedzą z zakresu rekrutacji.
Jesteśmy jedną z pierwszych agencji rekrutacyjnych i firm doradztwa personalnego w Polsce. Od 1991 roku wspieramy działania HR z zakresu rekrutacji i konsultingu wśród czołowych firm prowadzących działalność na polskim rynku.
Jesteśmy jedną z pierwszych agencji rekrutacyjnych i firm doradztwa personalnego w Polsce. Od 1991 roku wspieramy działania HR z zakresu rekrutacji i konsultingu wśród czołowych firm prowadzących działalność na polskim rynku.
Comments are closed.