HR i marketing – czy to połączenie ma sens? Okazuje się, że tak. Trudności w rekrutacji pracowników sprawiły, że na początku tego wieku narodził się Employer Branding (EB). Jest to budowanie wizerunku pracodawcy poprzez szereg działań wewnątrz struktury firmy, jak i poza nią. Dobry specjalista z tej dziedziny posiada wiedzę z obszaru wspomnianego już HR i marketingu, lecz również komunikacji wewnętrznej, czy też PRu.
Głównym celem EB jest przyciągnięcie nowych ludzi do naszej firmy. Przedsiębiorstwo zyskuje pozytywny i zgody z rzeczywistością wizerunek oraz opinię na rynku. Staje się pożądanym pracodawcą – środowiskiem atrakcyjnym do rozwoju kariery. Kiedy ktoś pomyśli o zmianie pracy, ma mu przed oczami stanąć nasza organizacja. Rezultatem EB jest więc zwiększenie liczebności zgłaszania się kandydatów podczas rekrutacji pracowników.
Wewnętrzne działania employer brandingowe ukierunkowane są na stworzenie przyjaznej kultury organizacyjnej i atmosfery. Dzięki niej zyskujemy ambasadorów marki w postaci naszych pracowników, którzy szerzą dobrą opinię o firmie i polecają ją znajomym. Tymczasem zewnętrzny EB stawia mocno na promowanie naszej marki pracodawcy i budowanie świadomości na rynku. Przyjrzyjmy się teraz, jakie są popularne działania EB wewnętrznego i zewnętrznego.
Skierowany do obecnie zatrudnionych pracowników. Ma na celu zadbanie o zbudowanie przyjaznego i profesjonalnego środowiska, które wspierać będą rozwój zatrudnionych osób. Rezultatem działań jest zmniejszona rotacja oraz większe zadowolenie zespołu.
Podstawą EB wewnętrznego jest dbanie o atrakcyjne benefity. Odeszły już do przeszłości czasy, kiedy wystarczyła karta sportowa, czy ubezpieczenie zdrowotne. Aby pozytywnie się wyróżnić, należy zapewnić pracownikom inne dodatki pozapłacowe. W ostatnim czasie coraz większą popularnością cieszy się ask henry, który oferuje usługę konsjerża dla zatrudnionych. Oznacza to, że pracownik może zlecić np. zrobienie zakupów, pójście na pocztę, a nawet załatwienie spraw urzędowych!
EB wewnętrzny organizuje również wydarzenia dla pracowników, które mają pozytywny wpływ na integrowanie się zespołu. Często akcje połączone są z ogólnymi świętami – np. zabawy i prezenty na dzień dziecka, albo bal karnawałowy. Polecamy jednak połączyć wydarzenia z wartościami, którymi kierujemy się w naszej organizacji. Jeśli stawiamy na zdrowie – zapewnijmy pracownikom dostęp do psychologa, konsultacje z dietetykiem, czy też fizjoterapeutą. Cenimy docenianie oraz feedback? Zorganizujmy akcję, gdzie pracownik może wysłać innemu mały prezent, w którym podziękuje za jego pomoc i dobrze wykonaną pracę.
Najważniejszą kwestią dla tych działań jest przekonanie kandydatów, że nasza firma powinna być dla nich pierwszym wyborem w przypadku szukania pracy. Wobec czego wszystkie działania są ukierunkowane na osoby z zewnątrz i stanowią wsparcie w rekrutacji pracowników. W tym temacie kluczowe jest, by przed rozpoczęciem działań stworzyć employee value proposition (EVP), czyli zestaw cech, które wyróżniają naszą firmę na rynku. Na nich to powinniśmy oprzeć wszystkie nasze akcje. Jakie mogą one być?
Pandemia znacząco ograniczyła organizowanie wydarzeń branżowych – przeniosły jednak one się do internetu. Podczas nich można zaprezentować naszą firmę i opowiedzieć o niej w kilku słowach. To, co jednak przynosi największe efekty, to budowanie marki pracodawcy poprzez pokazanie się w formie eksperta. EB zewnętrzny zachęca więc pracowników firmy do bycia prelegentem na wydarzeniu. Co więcej – firma może również zorganizować własne wydarzenie, na którym przedstawi się, jako lider w danym sektorze.
Szukając pracy, przeglądamy ogłoszenia. Employer branding musi więc w taki sposób je redagować, by trafiły do docelowych kandydatów. Sprawa ma się podobnie z zakładką „kariera” na stronie firmy. Z jednej strony ma ona informować, o tym kogo poszukujemy – z drugiej powinna oddawać „ducha” przedsiębiorstwa (jego atmosferę, benefity oraz to, co może zyskać człowiek po dołączeniu do przedsiębiorstwa).
Social media mają ogromny wpływ na wiele aspektów naszego życia oraz biznesu. Rekrutacja pracowników też nie jest obojętna wobec tych środków masowego przekazu. Aby przyciągnąć nowe osoby do firmy, powinniśmy być aktywni na tym kanale. Pozwoli on pokazać markę „od kuchni” – dzięki temu kandydaci mogą nas lepiej poznać, zobaczyć na czym nam zależy i jakich ludzi poszukujemy. Dbanie o profile pracodawcy to również zadanie dla EB.
Na zakończenie musimy przypomnieć, że employer branding wewnętrzny i zewnętrzny musi być ze sobą spójny. Kandydaci i pracowni szybko wyczują fałsz w naszych działaniach – wówczas zamiast wspomóc proces rekrutacji pracowników, jeszcze bardziej go utrudnimy.
Jesteśmy jedną z pierwszych agencji rekrutacyjnych i firm doradztwa personalnego w Polsce. Od 1991 roku wspieramy działania HR z zakresu rekrutacji i konsultingu wśród czołowych firm prowadzących działalność na polskim rynku.
Jesteśmy jedną z pierwszych agencji rekrutacyjnych i firm doradztwa personalnego w Polsce. Od 1991 roku wspieramy działania HR z zakresu rekrutacji i konsultingu wśród czołowych firm prowadzących działalność na polskim rynku.
Comments are closed.