Osoby pracujące w branży HR często stykają się z pojęciem Executive Search. Kim są specjaliści zajmujący się tym rodzajem rekrutacji? Czym różnią się od pozostałych rekruterów?
To metoda rekrutacji na stanowiska managerskie i wyższego szczebla. Dotyczy ona również specjalistów z konkretnymi, mniej popularnymi kwalifikacjami zawodowymi. Samo to sugeruje już, że w przypadku takich osób konieczne jest inne podejście do procesu rekrutacyjnego. Tacy eksperci często nie poszukują aktywnie nowej pracy. Bywa, że nie mają profilu zawodowego na portalach społecznościowych (np. LinkedIn), w związku z czym kontakt z nimi jest utrudniony. Dlatego firmy chcąc zatrudnić tego typu profesjonalistów zgłaszają się do wyspecjalizowanych agencji rekrutacyjnych, które zajmują się wyszukiwaniem i pozyskiwaniem kandydatów.
Najczęściej w przypadku rekrutacji na specyficzne stanowiska, firmy nawiązują współpracę z headhunterami, czyli rekruterami stosującymi m.in. metodę Executive Search. Posiadają oni wewnętrzne narzędzia (bazy danych z CV, systemy i programy do poszukiwania kandydatów), dzięki którym łatwiej im dotrzeć do odpowiedniej osoby. Zdarza się, że dana agencja specjalizuje się w rekrutacji osób z konkretnej branży (np. IT, finansów itd.). Specjaliści z takiej agencji posiadają merytoryczną wiedzę, doświadczenie i znajomość rynku pracy w określonym obszarze.
Rekruterzy wewnętrzni to po prostu pracownicy danej firmy, którzy poszukują kandydatów wewnątrz organizacji lub prowadząc proces rekrutacyjny na zewnątrz (przez publikację ogłoszeń i spotkania). Plusem jest to, że z racji zatrudnienia w danej organizacji, znają bardzo dobrze jej działalność. W związku z tym rozumieją wymagania zarządu wobec idealnego pracownika. Potrafią też dobrze zaprezentować ofertę i zachęcić kandydata do wzięcia udziału w procesie rekrutacji pracowników. Jako reprezentanci firmy, znający kulturę organizacji i specyfikę stanowiska mają większe szanse na zatrudnienie pasywnego kandydata, niż rekruterzy zatrudnieni w agencji.
W praktyce wiadomo jednak, że z racji natłoku innych obowiązków, wewnętrzne działy HR często zlecają konkretny projekt wyspecjalizowanym firmom rekrutacyjnym. Pozwala to na oszczędność czasu, dzięki temu sprawy kadrowe i rekrutacyjne mogą być rozstrzygane jednocześnie.
Aby być dobrym headhunterem nie wystarczy „dostarczyć” klientowi właściwego kompetentnego pracownika. Ważne jest, aby utrzymywać relację z wyselekcjonowanymi kandydatami, którzy zostali zatrudnieni przez firmę, o czym pisaliśmy już w artykule na temat: jak być lepszym rekruterem Executive Search.
Utrzymywanie relacji i budowanie sieci kontaktów zawodowych działa w obie strony. Wielokrotnie rekruterzy agencyjni otrzymują zaproszenia do sieci zawodowej na portalach społecznościowych typu LinkedIn. Dlaczego? To oczywiste – nigdy nie wiemy, kiedy nasze życie zawodowe zmieni się o 180 stopni. Wtedy w stresie i pośpiechu musimy szukać nowej pracy. Warto wówczas mieć w zanadrzu kontakty z konkretnymi specjalistycznymi firmami, które mogą zaoferować nam adekwatne oferty pracy.
Jesteśmy jedną z pierwszych agencji rekrutacyjnych i firm doradztwa personalnego w Polsce. Od 1991 roku wspieramy działania HR z zakresu rekrutacji i konsultingu wśród czołowych firm prowadzących działalność na polskim rynku.
Jesteśmy jedną z pierwszych agencji rekrutacyjnych i firm doradztwa personalnego w Polsce. Od 1991 roku wspieramy działania HR z zakresu rekrutacji i konsultingu wśród czołowych firm prowadzących działalność na polskim rynku.
Comments are closed.